میزان 21, 1401 09:43 Asia/Kabul
  • مجاهد: افغانستان در اتصال منطقه سیاست متوازن و بی‌طرف دارد
    مجاهد: افغانستان در اتصال منطقه سیاست متوازن و بی‌طرف دارد

طالبان می‌گوید که افغانستان در وصل سازی منطقه، سیاستی متوازن و بی‌طرف را برگزیده است.

به گزارش رادیو دری، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفت: «این سیاست باید پایدار باشد و حفظ و حمایت شود. اینکه ما این سیاست متوازن را برای مدت طولانی حفظ کنیم و یک طرفه نشود که اگر خدای ناکرده یک طرفه شد، راه مداخله برای خارجی‌ها پیدا می‌شود و این فرصت‌هایی که در دست ماست از بین می‌رود.»

در همایش فرصت‌ها و چالش‌های اتصال منطقه‌ ای که از سوی مرکز مطالعات منطقه‌ ای در ارگ برگزار شده بود، شماری از پژوهشگران و مقام‌های حکومت سرپرست، اهمیت افغانستان را در منطقه به بررسی گرفتند.

عبدالسلام حنفی، معاون اداری ریاست الوزراء حکومت طالبان نقش افغانستان را در اتصال منطقه‌ ای  مهم می‌داند.

آقای حنفی اطمینان می‌دهد که به زودی کار پروژه‌های تاپی، کاسا یک هزار، راه‌آهن، فایبر نوری و برخی پروژه‌های دیگر در افغانستان آغاز خواهند شد.

عبدالسلام حنفی، معاون اداری ریاست الوزراء حکومت طالبان گفت: «نقش افغانستان برای اتصال منطقوی بسیار مهم و استراتژیک می‌باشد. افغانستان به حیث چهارراهی آسیا برای اتصال منطقوی جایگاه خاصی را دارد.»

از سویی هم شماری از پژوهشگران مرکز مطالعات منطقه‌یی، اوضاع کنونی افغانستان را برای اتصال منطقه مهم می‌دانند.

عبدالصبور مبارز، عضو مرکز مطالعات منطقه‌یی گفت: «موقعیت ژئوپولتیک است. پروژه‌های که قبلاً امضا‌ء شده است. علاوه بر این، سیاست خارجی اقتصاد محور امارت اسلامی است و امنیت در افغانستان فرصت بزرگ دیگری است.»

در قطعنامه‌ی این همایش نیز از طالبان خواسته شده‌است که برای اتصال منطقه‌یی سیاست بی طرف را برگزیند و بازارهای مشترک با کشورهای همسایه ایجاد شوند.

اتصال افغانستان به اروپا؛ توافقنامه‌ «راه لاجورد» در نشست ریکا امضا شد

کلیدواژه