میزان 21, 1401 18:14 Asia/Kabul
  • جزئیات تازه ای از مرگ اسامه بن لادن فاش شد
    جزئیات تازه ای از مرگ اسامه بن لادن فاش شد

افسر سابق ارتش آمریکا که تیر خلاص را به سوی «اسامه بن لادن» شلیک کرده است می گوید: در آن موقعیت و بر اساس سطح بالای تهدید ناچار بودم که به سوی او شلیک کنم.

به گزارش رادیو دری، «رابرت اونیل» افسر سابق ارتش آمریکا که «اسامه بن لادن» با شلیک او کشته شده است در مصاحبه با یک رسانه عربی با اشاره به وقایع منتهی به کشته شدن بن لادن گفته است: نخستین اشتباهی که برای ما اتفاق افتاد، سقوط بالگرد در حیاط جلویی خانه اسامه بن لادن بود. ما در جای اشتباهی قرار داشتیم و مردان القاعده در حال دفاع از خود بودند و قبل از ورود به خانه بن لادن با آن‌ها تبادل آتش داشتیم؛ تبادل آتش دیگری نیز در راه پله‌های خانه بن لادن صورت گرفت.

وی درباره نقشش در این عملیات و لحظه شلیک تیر به سوی بن لادن اضافه کرد: پس از آن خود را در طبقه سوم خانه‌ای دیدم که اسامه بن لادن و همسرش امل بن لادن در آن حضور داشتند و چون بین دو طرف تبادل آتش می‌شد، من احتمال دادم که ممکن است بن لادن جلیقه انفجاری به تن داشته باشد.

این افسر سابق ارتش آمریکا ادامه داد: زمانی که او را دیدم، بلافاصله اقدام به ارزیابی وضعیت او کردم. قدش بلندتر از آن چیزی بود که فکر می‌کردم، لاغرتر بود و ریشش آن‌طوری که در عکسها دیده بودم، بلند نبود، اما رنگش خاکستری بود.

اونیل گفت: از نحوه گذاشتن دست بن لادن بر روی کتف همسرش، به نظر می‌رسید که می‌خواهد او را به طرف من هل دهد تا مرا تهدید کند؛ در آن لحظه فکر کردم که آن زن کمربند انفجاری را منفجر خواهد کرد و تمام اتاق منفجر خواهد شد. بر اساس قواعد اولیه درگیری، می‌بایست به طرف بن لادن شلیک می‌کردم.،زیرا با شخصی که می‌خواهد خود را منفجر کند،باید اینگونه رفتار کرد. بعد از آن معلوم شد که وی جلیقه انفجاری بر تن نداشت ولی من در آن موقع و بر اساس سطح بالای تهدید ناچار بودم که آن کار را انجام دهم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بن لادن در لحظه‌ای که با او روبرو شد چیزی بر زبان آورد افزود: من در آن لحظه چیزی متوجه نشدم، اما پس از آن خواندم که وی به اطرافیانش گفته بود: "آن‌ها برای شما این‌جا نیستند. آن‌ها برای من آمده‌اند."

افسر سابق ارتش آمریکا در پاسخ به این سوال که چرا به جای دستگیری بن لادن و استفاده از اطلاعات او، وی را به قتل رسانده است اظهار کرد: ما این موضوع را بررسی کرده بودیم، اما به دلیل سطح بالای تهدید و نگرانی از این‌که وی خود یا خانه اش را منفجر کند، این تصمیم را گرفتیم.

اونیل تاکید کرد: اگر او تنها و بدون لباس بود و دستهایش را بالا برده بود، من به جای کشتن، او را دستگیر می‌کردم، اما روشی که من با او روبرو شدم، فرق داشت؛ مجبور شدم به او شلیک کنم، زیرا او را خطری برای همه تیم و خانواده‌اش می دانستم.

رابرت اونیل به همراه یک تیم از تفنگداران دریایی آمریکا معروف به «ناوی سیلز» در می ۲۰۱۱ در عملیات قتل «اسامه بن لادن» سرکرده سابق القاعده شرکت داشت و خود تیر خلاص را به سوی او شلیک کرد.

هدیه یک میلیون پوندی خانواده بن‌لادن به ولیعهد بریتانیا

گوترش: طالبان همچنان با القاعده در ارتباط است

کلیدواژه