میزان 23, 1401 16:59 Asia/Kabul
  • قرارداد پروژه گازی تاپی بین افغانستان و ترکمنستان امضا می‌شود
    قرارداد پروژه گازی تاپی بین افغانستان و ترکمنستان امضا می‌شود

طالبان اعلام کرد که به زودی قرارداد پروژه تاپی برای تامین گاز برای افغانستان با مقامات ترکمنستان امضا خواهد شد.

به گزارش رادیو دری، مسوولان وزارت معادن و نفت طالبان اعلام کردند که در آینده نزدیک قرارداد پروژۀ «تاپی» با کشور ترکمنستان به امضا می‌رسد و روند توزیع گاز مایع در ولسوالی گذره و شهرک‌های صنعتی ولایت هرات آغاز خواهد شد.

به گفته مسئولان این وزاتخانه هیاتی از افغانستان برای امضا قرارداد درباره روند انتقال گاز به ترکمنستان سفر کردند.

حسام‌ الدین صابری، معاون وزارت معادن و نفت طالبان در این خصوص گفت: «قرارداد این پروژه در ظرف چند روز امضا می‌شود و ان‌شاءالله توزیع گاز از ولسوالی گذره شروع، به‌شهر و پارک‌های صنعتی هرات خواهد رسید.»

از طرف دیگر بازرگانان افغانستان نیز ورود گاز از ترکنمستان را برای اقتصاد افغانستان مهم خوانده و خواستار حمایت طالبان از طرح های عمرانی شدند. 

این در حالی است که اخیرا نورالدین عزیزی، وزیر تجارت دولت موقت طالبان از رایزنی کشورش با مقامات ایران برای واردات گاز و فراوردهای نفتی خبر داده است. 

عزیزی طی جلسه‌ای با واردکنندگان موادنفتی افغانستان گفته است که با حسن کاظمی‌قمی نماینده‌ ویژه رئیس جمهوری ایران برای افغانستان درباره  ترانزیت نفت و واردات گاز از آن کشور گفت وگو کرده و وی آمادگی کشورش را در این زمینه اعلام کرده است.

وزیر تجارت طالبان اظهار داشت با واردات گاز ایران و روسیه قیمت این فراورده نفتی در زمستان آتی افزایش نخواهد یافت. 

پیش از این نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت طالبان از قرارداد خرید فراوردهای نفتی و گندم از روسیه خبر داده بود. 

وزیر طالبان با بیان اینکه طالبان به دنبال تنوع در شرکای تجاری خود است، اظهار داشت: دولت روسیه  برای خرید فراوردهای نفتی نسبت به میانگین جهانی به هیات حاکمه افغانستان تخفیف داده است. 

ادامه تلاش طالبان برای عملیاتی کردن پروژه گازی تاپی

کلیدواژه