عقرب 09, 1401 15:08 Asia/Kabul
  • گزارش فایننشال تایمز درباره تأثیر معکوس محدودیت‌های طالبان بر کشت کوکنار
    گزارش فایننشال تایمز درباره تأثیر معکوس محدودیت‌های طالبان بر کشت کوکنار

نشریه فایننشال تایمز نوشت محدودیت‌های حکومت طالبان نه تنها کشت کوکنار/خشخاش را در افغانستان کاهش نداده بلکه سبب افزایش آن نیز شده است.

به گزارش رادیو دری، فایننشال تایمز روز دوشنبه 31 اکتبر با استناد به اطلاعات جمع آوری شده توسط Alsys که تحقیقات تصاویر ماهواره ای را در اختیار دولت ها و سازمان های غیردولتی قرار می دهد، نوشت: «افزایش قیمت مواد مخدر کشاورزان را به کشت و سرمایه گذاری منابع برای تولید کوکنار/خشخاش ترغیب کرده است.»

پس از ممنوعیت خرید و فروش مواد مخدر در افغانستان قیمت تریاک 50 درصد افزایش یافته است.

فایننشال تایمز می‌نویسد: «تصاویر ماهواره ای السیس نشان می دهد که مقامات طالبان با تعطیلی تعدادی از کارخانه ها و بازارهای مواد مخدر در اقدامی نمادین، به افزایش قیمت ها دامن زده اند. به نظر می رسد مقامات طالبان تجارت گسترده هرویین را بدون مانع رها کرده اند و مزارع وسیع خشخاش هنوز زیر کشت است.»

همچنین بر اساس داده های ماهواره ای منتشر شده، تولید کریستال نیز در سال های اخیر در افغانستان افزایش یافته است.

تحلیلگران می گویند که اگرچه ظاهراً ممنوعیت هنوز به طور گسترده اجرا نشده، قیمت ها به دلیل تهدید سرکوب آتی و کمبودهای بعدی در حال افزایش است.

رومن مالجاک استاد دانشگاه رادبود در هند می گوید قیمت های بالاتر، انگیزه کشاورزان را برای ادامه کاشت خشخاش افزایش داده است.

مالجک اعمال محدودیت ها را برای طالبان خطرناک می داند و می افزاید: «محدود کردن تولید مواد مخدر به معنای درآمد کمتر و محبوبیت کمتر است که ممکن است برای بقای رژیم طالبان، حیاتی‌تر از خشنود کردن جامعه بین المللی باشد.»

طالبان در مورد این گزارش السیس اظهار نظری نکرده است.

حکومت موقت طالبان ماه آوریل گذشته کشت خشخاش را که یکی از مهم ترین منابع درآمد آنها است ممنوع اعلام کرد.

نگرانی تاجیکستان از افزایش کشت مواد مخدر در افغانستان

کلیدواژه