عقرب 10, 1401 18:00 Asia/Kabul
  • افزایش کشت خشخاش در افغانستان
    افزایش کشت خشخاش در افغانستان

سازمان ملل از افزایش کشت خشخاش ماده اصلی تولید ماده مخدر تریاک در افغانستان خبر داد.

افغانستان یکی از بزرگترین و اصلی‌ترین تولید کنندگان تریاک در جهان است.بیش از چهار میلیون نفر از مردم افغانستان نیز معتاد به مواد مخدر هستند و بیش از ۵۰۰ هزار نفر از مردم نیز درگیر تجارت، کاشت و قاچاق مواد مخدرهستند. 

به گزارش رادیو دری، دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد با انتشار گزارش خود در مورد تجارت غیرقانونی تریاک پس از زمان بازگشت دوباره طالبان به قدرت، تاکید کرد که کشت خشخاش در سال جاری 30 درصد افزایش یافته است. 

به‌گفته‌ این دفتر، درآمد کشاورزان افغانستان از فروش خشخاش از ۴۲۵ میلیون دلار در سال ۲۰۲۱ به ۱.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ رسیده است.

غاده ولی، مدیر اجرایی دفتر مقابله با مواد مخدر سازمان ملل در این ارتباط گفت: کشاورزان افغان در دام اقتصاد غیرقانونی گرفتار شده و نیاز است تا برای مبارزه با مواد مخدر در ابتدا نیازهای مردم افغانستان از سوی جامعه جهانی مورد رسیدگی قرار گیرد.

براساس یافته‌های این نهاد وابسته به سازمان ملل، کشت خشخاش در افغانستان نسبت به سال گذشته ۳۲ درصد افزایش یافته و به ۲۳۳ هزار هکتار رسیده است.

این درحالی است که رهبر طالبان آوریل گذشته/حمل 1400 کشت خشخاش را ممنوع کرده، اما برای متضرر نشدن کشاورزان کشت سال گذشته را از این ممنوعیت استثنا کرد.

تمایل کشاورزان افغان به کشت خشخاش

کلیدواژه