عقرب 14, 1401 17:16 Asia/Kabul
  • برگزاری هفته کتاب هم‌زمان با ایران در افغانستان و تاجیکستان
    برگزاری هفته کتاب هم‌زمان با ایران در افغانستان و تاجیکستان

مدیر موسسه پژوهشی بایسنغر از برگزاری هفته کتاب هم‌زمان با ایران در افغانستان و تاجیکستان خبر داد.

به گزارش رادیو دری، مسعود امینی، مدیر موسسه پژوهشی بایسنغر با اشاره به این نکته که برگزاری هفته کتاب و کتابخوانی در ایران بر افغانستان هم تاثیر می‌گذارد، گفت: اگر هفته کتاب در این سه کشور زیر سقف واحدی برپا شود، تاثیر مثبتی در نشر و فروش کتاب و همچنین در زمینه مطالعه در افغانستان و تاجیکستان خواهد داشت.

مسعود امینی در گفت‌وگو با ستاد خبری سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه اهمیت کتاب و کتابخوانی بر هیچکس پوشیده نیست و کتاب و مطالعه در تمام مقاطع زندگی انسان اهمیت داشته و دارد، گفت: انسان از همان روزهای نخستین تاریخ که با مقوله نوشتن و کتاب آشنا شد، همیشه محتاج به کتاب و آموختن بود.

مدیر موسسه پژوهشی بایسنغر در هرات افزود: در ایران هفته‌ای در ماه آبان/عقرب با نام کتاب و کتابخوانی مزین شده که امری مبارک و میمون است و کاش این هفته در کشورهای همجوار بویژه افغانستان هم تعمیم پیدا کند، چرا که بیشترین ضربه و آسیب طی چهار دهه جنگ، ناآرامی و بدبختی به کتاب، مطالعه، تحقیق و پژوهش وارد شده است. 

امینی ادامه داد: امروزه مردم افغانستان با مشکلات ابتدایی‌تری دست به گریبانند و از این جهت خیلی به سختی می‌توانند به مسائل متعالی‌تر بپردازند و بویژه زمانی برای کتاب تخصیص دهند با این اوصاف اما مردم افغانستان به علت پیشینه تاریخی خود علاقه‌مند به کتاب، مطالعه و به طور کل علاقه‌مند به علم، دانش و تحقیق هستند و خواهند بود.

مدیر موسسه پژوهشی بایسنغر در ادامه با اشاره به این نکته که برگزاری هفته کتاب و کتابخوانی در ایران بر افغانستان هم تاثیر می‌گذارد، گفت: امیدوارم برگزاری چنین هفته‌هایی به کشورهای منطقه و همسایه بویژه کشورهای هم‌زبان و دارای ریشه‌های فرهنگی مشترک از جمله افغانستان و تاجیکستان تعمیم پیدا کند. اگر هفته کتاب در این سه کشور زیر سقف واحدی برپا شود، تاثیر مثبتی در نشر و فروش کتاب و همچنین در زمینه مطالعه در افغانستان و تاجیکستان خواهد داشت.

وی همچنین به ضرورت پوشش خبری برنامه‌های هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در رسانه‌های افغانستان اشاره کرد و گفت: پوشش خبری برنامه‌های برگزار شده در ایران توسط رسانه‌های افغانستان و بازتاب گزارش این برنامه‌ها در رسانه‌های جمعی افغانستان، قطعا تاثیر خوبی در مجامع فرهنگی دو کشور خواهد گذاشت. در کنار آن اگر رسانه‌های ایران و دست‌اندرکاران برگزاری هفته کتاب از افغانستانی‌های مقیم ایران بخواهند که در مجالس فرهنگی هفته کتاب به ویژه در رونمایی کتاب‌ها شرکت کنند و گفت‌وگوی آنها در زمینه‌های صنعت نشر در رسانه‌های ایران منتشر شود، قطعا تاثیر بسیاری بر هم‌وطن‌های آنها در افغانستان خواهد گذاشت.

امینی اضافه کرد: در کنار این موارد اگر شرایطی فراهم شود که ناشران و کتابفروشی ها در ایران بتوانند در هفته کتاب به افغانستان سفر کنند و در کشور ما آیین‌ رونمایی کتاب و نمایشگاه کتاب برپا کنند و این برنامه‌ها را پوشش خبری مناسب بدهند، قطعا اتفاق خجسته‌ای رخ خواهد داد. انجام این کارها باعث می‌شود که این فرهنگ نیز در افغانستان رنگ بگیرد و نهادیه شود.

امینی در پایان گفت: اتصال مجامع فرهنگی ایران و افغانستان به یکدیگر برکات بسیاری به همراه دارد. اگر بشود که نماینده‌های ناشران افغانستانی در ایران بتوانند در این هفته نمایشگاه‌های کتاب انفرادی یا مشترک با ناشرانی ایرانی برگزار کنند و این برنامه‌ها ثبت شود و انعکاس خبری خوبی پیدا کند، مفید واقع خواهد شد. چنین برنامه‌هایی به پیشرفت فرهنگ مطالعه در ایران و افغانستان کمک می‌کند و افغانستانی‌ها را متوجه این نکته خواهد کرد که آنها هم کتاب تولید می‌کنند و آثارشان در بازارهای فرهنگی جغرافیایی فراتر از مرزهای افغانستان حضور دارد. 

سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار ما همانیم که می‌خوانیم از ۲۱ تا ۲۷ آبان/عقرب ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد.

کلیدواژه