عقرب 14, 1401 18:26 Asia/Kabul
  • امضای قرارداد تأمین برق معدن مس افغانستان با چین
    امضای قرارداد تأمین برق معدن مس افغانستان با چین

دولت افغانستان از امضای قرارداد تامین برق معدن مس این کشور با شرکت چینی "ام سی سی" خبرداد.

به گزارش رادیو دری،  شهاب‌الدین دلاور، وزیر معادن حکومت موقت طالبان امروز شنبه گفت: برای فراهم کردن برق برای استخراج معدن مس "عینک"، قرارداد استخراج یک معدن زغال سنگ در ولایت بامیان با شرکت چینی "ام سی سی" امضا شده است.

دلاور گفت: استخراج از معدن مس عینک در ولایت لوگر در آینده نزدیک آغاز می شود.

معدن مس عینک در ولایت لوگر، یکی از معادن بزرگ افغانستان است که کارش در زمان نظام جمهوریت آغاز شده بود، اما به دلائل مختلف از جمله پیدا شدن آثار باستانی در این معدن فعالیتش متوقف شد.

افغانستان با وجود معادن سرشار و گوناگون و میادین نفت و گاز فراوان، هنوز نتوانسته برای بهبود اوضاع اقتصادی، از این موهبت الهی بهره مناسب ببرد.

براساس بررسی‌های مختلفی که در مورد ذخایر افغانستان انجام شده، این کشور دارای معادن قابل توجه از جمله مس، زغال سنگ، آهن، کبالت، طلا، نقره ،آلومینیوم، اورانیوم و لیتیوم است. افغانستان همچنین دارای ذخایر غنی نفت و گاز است که بیشتر آن در شمال این کشور قرار دارد.

مقام‌های افغان پیشتر ارزش ذخایر طبیعی این کشور را تا سه تریلیون دلار تخمین زده بودند. این تخمین در سال ۲۰۱۰ انجام شده بود اما اکنون ممکن است ارزش این ذخایر بیشتر باشد چرا که پس از پاندمی کرونا در جهان قیمت‌ها از مس گرفته تا لیتیوم افزایش یافته است.

درخواست طالبان از چین برای گنجاندن افغانستان به طرح "یک کمربند و یک جاده"

کلیدواژه