عقرب 18, 1401 16:28 Asia/Kabul

نخبگان کنکور امسال از مقام های مسئول می خواهند تا به بسته ماندن مکاتب دخترانه از صنف ششم تا 12 نقطه پایان بگذارند.

به گزارش فیض احمد محمدی خبرنگار رادیو دری، آنان با ابراز نگرانی از تداوم بسته ماندن این مکاتب هشدار دادند، اگر به این مسئله توجه نشود در کانکور سال آینده هیچ دختری حضور نخواهد داشت.

3 تن از نخبگان کانکور/کنکور امسال که در بخش پسران مقام های اول و سوم و در بخش دختران مقام اول را به دست آورده اند از ولایت هرات هستند.

شهروندان هرات و بویژه معارف این ولایت از این دانش آموزان که با نمرات عالی توانسته بودند در آزمون کانکور امسال به این مقام ها دست پیدا کنند تقدیر کردند.

الهام نبی زاده، متعلم مکتب هاتفی در هرات و مقام نخست کانکور در بخش دختران می گوید: تنها خواسته او از مسئولان حکومتی بازگشایی مکاتب دخترانه است.

در همین حال سلیمان نمره اول آزمون کانکور افغانستان که از لیسه سلطان ولایت هرات در این امتحان اشتراک کرده بود، ضمن اینکه از مسئولان وزارت معارف و تحصیلات عالی خواسته است تا زمینه های آموزش را برای دختران و پسران افغانستان مساعد سازند، افزود: افغانستان به متخصصان رشته های مختلف نیاز دارد و باید از کمترین امکانات برای رسیدن به هدف بیشترین استفاده ها صورت گیرد.

از سوی دیگر شماری از معلمان و اعضای خانواده های این نخبه گان کانکور می گویند:  بسته ماندن مکاتب دخترانه بالاتر از صنف ششم شمار زیادی از این دانش آموزان را با مشکلات روحی و روانی دچار کرده که باید برای رفع آن مسئولان حکومتی اقداماتی را روی دست گیرند.

رئیس معارف ولایت هرات ضمن اینکه از مقام آوران کانکور امسال تقدیر کرد، می گوید: مسئولان معارف بخصوص معلمین مکاتب تمام تلاش شان را به خرج دهند تا فرزندان این سرزمین افرادی باسواد و دانش آموخته تقدیم جامعه شوند .

رئیس معارف هرات خاطرنشان کرد: در کانکور امسال بیش از 6800 دانش آموز مکاتب این ولایت اشتراک کرده بودند که از آن جمله 70 درصد شان را دختران تشکیل می داد.

این مقام حکومت موقت طالبان در هرات در خصوص مکاتب دخترانه که تا کنون به روی دانش آموزان بسته مانده است، چیزی نگفت.

دختر رتبه اول کنکور هم هراتی است

 

کلیدواژه