عقرب 23, 1401 11:13 Asia/Kabul

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در قطعنامه اخیر خود در ارتباط با اوضاع افغانستان از به رسمیت شناختن حکومت موقت طالبان در این کشور خودداری کرد.

به گزارش رادیو دری، برای نخستین بار پس از روی کار آمدن طالبان در افغانستان، اخیراً قطعنامه‌ای به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه شد. این مجمع درباره موضوعاتی مانند امنیت، تروریسم و اوضاع اجتماعی و اقتصادی افغانستان بحث و تبادل نظر کرد، اما از به رسمیت شناختن طالبان به عنوان یک دولت، خودداری کرد. کارشناسان بر این باورند که این اقدام می‌تواند پیامد‌هایی منفی برای مردم افغانستان داشته باشد.

رمضان علی فصاحت، استاد دانشگاه گفت: به رسمیت نشناختن طالبان از سوی جامعه جهانی می‌تواند تأثیراتی منفی بر افغانستان داشته باشد. این موضوع سبب غیرقانونی شدن دولت طالبان می‌شود. این اقدام همچنین پیامد‌هایی برای روابط دیپلماتیک، تجاری و کشاورزی کشور دارد. ممکن است تحریم‌های بیشتری اعمال شود. همه این‌ها تأثیراتی منفی بر مردم، به ویژه افراد فقیر، خواهد داشت.سهیل شاهین رئیس دفتر سیاسی امارت اسلامی در قطر در واکنش به این قطعنامه، گفت بر اساس اصول و ارزش‌های اسلامی، طالبان به اجرای همه حقوق و مطالبات مشروع و قانونی مردم متعهد است و آن‌ها می‌کوشند ابزار‌ها و شرایط مناسب را برای محقق کردن این اهداف فراهم کنند. کارشناسان می‌گویند به رسمیت شناختن طالبان می‌تواند نتایج مثبتی داشته باشد.

عبدالبصیر نبی زاده، استاد دانشگاه گفت: اگر دولت طالبان پس از رعایت حقوق بشر و برخی دیگر از استاندارد‌ها به رسمیت شناخته شود، این اقدام می‌تواند نتایج خوبی برای این کشور- به ویژه در زمینه روابط بین المللی و تعاملات اقتصادی جهانی- داشته باشد.از زمان به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان در ۱۵ ماه پیش، به رسمیت شناخته نشدن طالبان، به انضمام اعمال تحریم‌هایی علیه بانک مرکزی افغانستان و مسدود شدن دارایی‌های افغانستان، اقتصادی این کشور را در آستانه سقوط قرار داده است. باور بر این است که به رسمیت شناختن طالبان شاید بتواند سبب بهبود اوضاع افغانستان شود، اما از سوی دیگر، آزاد کردن دارایی‌های افغانستان و برداشتن تحریم‌ها نیز می‌تواند مؤثر باشد.

کلیدواژه