عقرب 26, 1401 17:58 Asia/Kabul
  • دسترسی طالبان به میلیون ها دلار کمک امریکا به دولت غنی
    دسترسی طالبان به میلیون ها دلار کمک امریکا به دولت غنی

اداره بازرسی ویژه ایالات متحدۀ امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد: احتمالا گروه طالبان به ده‌ها میلیون دلاری که آمریکا پیش از سقوط حکومت افغانستان به دولت غنی منتقل کرده بود، دسترسی پیدا کرده است.

به گزارش رادیو دری؛ سیگار با بیان اینکه مقدار این پول ۵۷.۶ میلیون دلار بوده است اظهار کرد وزارت دفاع آمریکا ۴۵.۶ میلیون دلار، وزارت امور خارجه ۲ میلیون و ادارۀ توسعۀ بین‌المللی آمریکا (یو اس ای آی دی) نیز ۱۰ میلیون دلار را به حساب نظام جمهوری افغانستان انتقال داده بودند. 

سیگار احتمال داده است زمانی که گروه طالبان به قدرت بازگشتند و کنترل وزارت‌خانه‌های افغانستان از جمله وزارت مالیه را در دست گرفتند، بخشی از ۵۷.۶ میلیون دلار در حساب‌های تحت کنترل دولت افغانستان باقی مانده بود.

پژوهشگران در دانشگاه براون(Brown University) با انجام یک بررسی همه‌جانبه، برآورد کرده اند که ایالات متحده در ۲۰ سال گذشته که از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ میلادی آغاز شده، در مجموع ۲.۲۶ تریلیون دلار برای جنگ در افغانستان هزینه کرده است.

این بدان معناست که این جنگ روزانه ۳۰۰ میلیون دلار برای امریکا هزینه داشته و سرانه آن به ازای هر افغانستانی معادل ۵۰ هزار دلار بوده است.

همچنین جنگ افغانستان موجب جان باختن دو هزار و ۵۰۰ سرباز امریکایی و نزدیک به چهار هزار پیمانکار غیرنظامی امریکایی شده است.

سیگار: دولت بایدن مانع تحقیق در مورد پول های نقد منتقل شده به افغانستان می‌شود

سیگار گزارش تحقیقاتی خود را درباره فرار اشرف غنی منتشر کرد

کلیدواژه