عقرب 27, 1401 15:25 Asia/Kabul
  • دیده بان حقوق بشر از برخورد ترکیه با مهاجران افغان انتقاد کرد
    دیده بان حقوق بشر از برخورد ترکیه با مهاجران افغان انتقاد کرد

دیده‌بان حقوق بشر از رفتار ترکیه با مهاجران افغان انتقاد و اظهار کرده است که دولت آنکارا پس از تسلط طالبان بر افغانستان، عقب راندن و اخراج مهاجران افغان را افزایش داده است.

به گزارش رادیو دری؛ دیده بان حقوق بشر می افزاید: ترکیه به‌طور معمول ده‌ها هزار پناهجوی افغانستانی را از مرز این کشور با ایران عقب می‌راند یا مستقیماً دوباره به افغانستان می‌فرستد.

این نهاد حقوق بشری تصریح کرده است که ترکیه شماری از شهروندان افغانستانی ساکن این کشور را از ثبت نام در دفتر سازمان ملل بازداشته است و به مهاجران افغانستانی در آستانه اخراج، فرصتی برای درخواست پناهندگی نمی‌دهد.

در همین حال ریاست مهاجرت وزارت داخله ترکیه گفته است که از ۲۳۸ هزار و ۴۴۸ مهاجر غیرقانونی که از ورود آن‌ها به این کشور جلوگیری شده است، بیشتر آن‌ها شهروندان افغانستان بوده‌اند.

ترکیه اعلام کرده است که در هشت ماه اخیر ۴۴ هزار و ۷۶۸ مهاجر افغان را از طریق هواپیما به کابل فرستاده است که به گفته دیده‌بان حقوق بشر این رقم در مقایسه با سال گذشته بیش از دو برابر افزایش نشان می‌دهد.

این در حالی است که عقب راندن مهاجران براساس کنوانسیون اروپایی حقوق بشر، میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و کنوانسیون پناهنده‌گان ۱۹۵۱ ممنوع است.

ادامه اخراج پناهجویان افغان از ترکیه

اخراج گسترده پناهجویان افغان از ترکیه

کلیدواژه