قوس 04, 1401 13:07 Asia/Kabul
  • سازمان ملل خواستار پایان خشونت علیه زنان در افغانستان شد
    سازمان ملل خواستار پایان خشونت علیه زنان در افغانستان شد

سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی پایان‌ دادن به خشونت علیه زنان گفته است که طالبان باید برای پایان دادن به خشونت علیه زنان و بهتر شدن وضعیت حقوق آنان گام‌های فوری بردارند.

به گزارش رادیو دری، سازمان ملل متحد امروز ( ۴ قوس)، روز جهانی پایان دادن به خشونت علیه زنان، در بیانیه‌ای نسبت به وضعیت زنان در افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

این سازمان گفته است که زنان افغانستان از تابستان ۲۰۲۱ تاکنون خشونت مبتنی بر جنسیت و وخامت حقوقی قابل ملاحظه‌ای را تجربه می‌کنند.

در همین حال، روزا اوتنبایوا، نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل برای افغانستان، گفته است: «حقوق اساسی زنان افغان باید محافظت شود و باید گام‌های مشخصی برای ایجاد محیط مناسب/توانمند که عاری از هر گونه خشونت باشد، برداشته شود.»

در بیانیه سازمان ملل همچنان آمده است که وخامت اوضاع در افغانستان با یک بحران انسانی و اقتصادی وخیم و محدودیت‌های حقوق اساسی زنان از جمله آزادی گشت‌وگذار، کار، تحصیل و مشارکت در زنده‌گی عمومی تشدید می‌شود.

به گفته این سازمان، هنجارهای اجتماعی سنتی که استفاده از خشونت را به عنوان نوعی انضباط و کنترل می‌پذیرد، خشونت علیه زنان و دختران را عادی‌سازی می‌کند‌.

در بیانیه تصریح شده است: «در غیاب قوانین و سیاست‌هایی که از برابری جنسیتی و حقوق زنان حمایت می‌کند، ارایه فرمان‌هایی که به حذف سیستماتیک زنان از زنده‌گی عمومی و سیاسی کمک می‌کند، نرم‌های اجتماعی و زیربنایی که باعث تداوم نابرابری می‌شود را جسورتر ساخته‌ است.»

نگرانی از وضعیت حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران در افغانستان

کلیدواژه