قوس 10, 1401 14:06 Asia/Kabul
  • واکنش‌ها به انفجار تروریستی در یک مدرسه علوم دینی در افغانستان
    واکنش‌ها به انفجار تروریستی در یک مدرسه علوم دینی در افغانستان

انفجار تروریستی در یک مدرسه علوم دینی در ولایت سمنگان در شمال افغانستان، واکنش‌های گسترده داخلی و بین المللی را به همراه داشته است.

به گزارش رادیو دری، مولوی «عبدالکبیر» معاون سیاسی رییس حکومت موقت طالبان امروز( پنج شنبه) در پیامی، انفجار در مدرسه  دینی الجهاد را جنایت نابخشودنی و خلاف ارزش‌های انسانی دانست و آن را محکوم کرد و به خانواده‌های قربانیان این انفجار تسلیت گفت.

«عبدالله عبدالله» رئیس سابق شورای عالی مصالحه ملی افغانستان نیز در بیانیه ای ضمن محکوم کردن انفجار در مدرسه دینی الجهاد گفت : حمله به نمازگزاران، دانش آموزان، مدارس دینی، مساجد و عبادتگاه‌ها مغایر ارزش‌های اسلامی و انسانی است.

«حامد کرزی» رئیس جمهور اسبق افغانستان نیز در پیامی انفجار دراین مدرسه علوم دینی را محکوم کرد و آن را خلاف تمام ارزش‌های انسانی و اسلامی دانست.

سازمان عفو بین الملل هم در واکنش به انفجارخونین در مدرسه «الجهاد» در شهر «ایبک» مرکز ولایت  سمنگان اعلام کرد، این حمله مرگبار یادآوری دیگری به جهانیان بوده که رنج‌های مردم افغانستان هنوز به پایان نرسیده است.

سازمان عفو بین الملل وقوع انفجار در این مدرسه را ناکامی طالبان برای حفاظت از جان مردم افغانستان دانست و افزود: افغانستان توجه جهانیان را می‌طلبد و باید تلاش‌هایی مصمم برای محافظت از مردم این کشور صورت گیرد و کسانی که مسئول چنین حملات هستند به عدالت سپرده شوند.

صندوق کودکان ملل متحد  (یونیسف) هم با اشاره بهاینکه کودکان افغان نباید هدف خشونت قراربگیرند، افزود: در شش ماه نخست سال جاری دستکم ۲۸۸ کودک بر اثر حملات و انفجار‌های تروریستی در مدارس و محیط‌های آموزشی در افغانستان کشته یا زخمی شده اند.

دیروز (چهارشنبه)  بر اثر انفجار تروریستی در داخل یکی از مدارس علوم دینی در شهر ایبک مرکز ولایت سمنگان در شمال افغانستان دهها تن کشته و زخمی شدند.

انفجار در مدرسه دینی در سمنگان با دهها کشته و زخمی

کلیدواژه