قوس 12, 1401 18:43 Asia/Kabul

تهدید‌ها علیه منافع پاکستان از خاک افغانستان افزایش یافته است.

به گزارش رادیو دری، تهدید‌ها علیه منافع پاکستان از خاک افغانستان افزایش یافته است. سفارت پاکستان در کابل عصر روز گذشته هدف رگبار گلوله قرار گرفت که با واکنش‌های گسترده داخلی و بین المللی همراه شد، شورای امنیت سازمان ملل متحد با محکوم کردن این حمله بر تامین امنیت مراکز دیپلماتیک در افغانستان تاکید کرد.

وزارت خارجه طالبان، سفارت ایران در افغانستان و چهره‌های سیاسی افغان نیز این حمله را محکوم کردند و خواستار تامین امنیت مراکز دیپلماتیک در این کشور شدند.

حمله بر سفارت پاکستان در کابل، تنها تنش و اختلاف میان افغانستان و پاکستان در روز‌های اخیر نبود.

چند هفته قبل درگیری مسلحانه در مرز «اسپین بولدک-چمن» نیز که با تلفات انسانی همراه بود باعث بروز تنش در روابط دو کشور شد، پاکستان حدود یک هفته این گذرگاه مهم مرزی را مسدود کرد.

همچنین درگیری‌های چندی قبل میان مرزبانان افغانستان و پاکستان در داستان پکتیا و نیز جمع آوری موانع مرزی ایجاد شده توسط پاکستان از سوی طالبان دور جدیدی ازوتنش‌ها میان دو کشور بود.

از سوی دیگر وزیر کشور پاکستان دو روز قبل گفت: پنج هزار مخالف مسلح دولت پاکستان در افغانستان حضورد دارند و این نیرو‌ها پس از انجام حملاتی در پاکستان به افغانستان فرار می‌کنند.

دخالت قدرت‌های استعماری در این منطقه از عوامل تیرگی روابط افغانستان و پاکستان در طول تاریخ بوده است.

افغانستان و پاکستان بر سرخط مشترک مرزی دو کشور که از آن در افغانستان به عنوان خط فرضی «دیورند» یاد می‌شود اختلاف تاریخی دارند که همواره یک پای تنش بین دو کشور بوده است این خط مرزی توسط استعمار انگلیس ترسیم شده است.

پاکستان برخورد طالبان افغان با طالبان پاکستان را خواستار شد

 

کلیدواژه