واکنش دولت افغانستان به گزارش بنیاد آسیا
(last modified Thu, 08 Dec 2016 08:26:13 GMT )
قوس 18, 1395 12:56 Asia/Kabul
  • ارگ ریاست جمهوری افغانستان
    ارگ ریاست جمهوری افغانستان

دولت افغانستان در واکنش به گزارش تازه بنیاد آسیا در مورد وضعیت امنیتی و کاهش خوش بینی های مردم نسبت به حکومت اعلام کرد که این گزارش هنگامی تهیه شده که در نقاط مختلف کشور جنگ به شدت جریان داشته است.

به گزارش خبرنگار رادیو دری ،دولت افغانستان چهارشنبه با نشر خبرنامه ای اعلام کرد که رهبری دولت افغانستان یافته‌های نظرسنجی سالانۀ بنیاد آسیا مبنی بر وضعیت و دیدگاه افغان‌ها در مورد افغانستان را مطالعه کرده است.در خبرنامه آمده است: نتیجۀ گرفتن از نظریات و نگرانی های مردم به ‌ویژه از وضعیت امنیتی در هنگامی صورت گرفته که جنگ در نقاط مختلف کشور به شدت جریان داشت، اما تلاش‌های چند ماه گذشته‌ی نیروهای امنیتی و دفاعی بر دیدگاه مردم تاثیر قابل ملاحظه‌ای داشته است.

بر اساس نظر سنجی تازه مرکز تحقیقاتی بنیاد آسیا ،خوش بینی شهروندان افغانستان نسبت به آینده کاهش یافته و میزان نارضایتی مردم ۵۰/۹ فیصد کل پاسخ دهندگان را در بر می گیرد.
این نهاد با ۱۶ قوم در ۳۴ ولایت افغانستان که شامل ۱۲ هزار و ۶۵۸ پاسخ‌ دهنده می‌ شود مصاحبه کرده‌ است و بر بنیاد آن ناامنی عمده ‌ترین دلیل بدبینی مردم از حکومت خوانده شده است.
در همین حال در خبرنامه ارگ آمده است که افزایش باورمندی مردم نسبت به پروژه‌های بزرگ ملی، رضایت از عرضۀ خدمات در نهادهای عامه در نتیجۀ کاهش فساد اداری، آمدن اصلاحات و تعهد افغان‌ها به خاطر بودن در افغانستان به عوض مهاجرت، موارد قابل ملاحظه دراین نظرسنجی است.
در اعلامیه آمده که دولت افغانستان مصمم است تا برای رفاه مردم، رشد پایدار اقتصادی و ایجاد فضای مرفه برای همه، با درنظر داشت امکانات دست داشته تلاش‌ها را ادامه دهد.
در ادامه ،خبرنامه ارگ به پروژه های بزرگ ملی اشاره کرده و گفته که آغاز کار پروژه‌های بزرگ، مانند خط آهن در آقینه، بند سلما و چندین بند دیگر، کار پروژۀ انتقال گاز از ترکمنستان به افغانستان، پاکستان و هند، سرمایه‌گذاری هنگفت سکتور خصوصی به خصوص در تولید انرژی، و برنامۀ ایجاد کار برای جوانان بخشی از برنامه‌های دولت افغانستان است که با هدف ایجاد تغییرات مثبت در زندگی مردم روی‌ دست می ‌باشد.
حکومت افغانستان تاکید کرده که با وجود ابهامات ناشی از گذارهای اقتصادی و امنیتی با تأثیرات درازمدت آن، برنامه‌های انکشافی و اصلاحی دولت – که مورد حمایت در نشست‌های بروکسل و وارسا قرار گرفته، اعتماد و امیدواری مردم را نسبت به آیندۀ می ‌تواند بیشتر سازد.
در بخشی از این خبرنامه آمده است که شاخص بالای توقعات مردم از جامعۀ جهانی و دولت در شکل‌ دهی تصور شان از وضعیت، نقش اساسی دارد، اما در نظرسنجی بنیاد آسیا این فاکتور درارائه سوالها و تحلیل یافته‌ها کمتر درنظر گرفته‌ شده که نیاز است هنگام مطالعۀ یافته‌های نظرسنجی این شاخص‌ها در نظر گرفته ‌شود.

 

کلیدواژه