قوس 19, 1401 11:40 Asia/Kabul

گلبدین حکمتیار یک هفته پس از حمله مسلحانه به مسجد حزب اسلامی، از هواداران خود خواست که برای جنگی دیگر آماده باشند.

به گزارش رادیو دری، حکمتیار بدون اشاره به نام گروهی خاص خطاب به حامیان حزب اسلامی افغانستان گفت: باید ملت را از شر این گروه «جانی، خائن، وطن‌فروش و دین‌ستیز» نجات دهند.

او تاکید کرد: ما مجبوریم تصمیم بگیریم و ملت را از شر اشرار مزدور و جانی نجات دهیم. حزب اسلامی علیه شوروی و ناتو جنگیده است و در مبارزه جدید نیز انتظار تایید خداوند را دارد.

این فعال سیاسی افغان اظهار کرد: حزب اسلامی برای حل بحران افغانستان، مذاکرات بین‌ افغانها، تشکیل شورای منتخب و  تدوین قانون اساسی جدید را پیشنهاد کرده است، اما آنها به خواست‌های ما و ملت نه تنها اعتنایی ندارند و تحمل نمی‌کنند، بلکه تصمیم می‌گیرند مسجد را ویران کنند و نمازگزاران را بکشند.

حکمتیار با اشاره به حمله تروریستی هفته گذشته به مسجد این حزب تصریح کرد: براساس تحقیقات ابتدایی، عاملان این حمله، اتباع تاجیکستانی بودند و بیرق سیاه داعش از مهاجمان بدست آمده است، با این حال، هیچ عجله‌ای برای متهم کردن هیچ گروهی را نداریم و این موضوع را بررسی می‌کنیم.

رهبر حزب اسلامی افغانستان یادآور شد که تاکنون هیچ گروهی مسوولیت این حمله را بر عهده نگرفته و گروه داعش نیز این حمله را تکذیب نکرده است.

وی در عین حال اظهار کرد که احتمال دارد بیرق داعش در واسکت انتحاری مهاجمان تعبیه شده باشد تا رد پای عاملان اصلی شناسایی نشود.

به گفته رهبر حزب اسلامی افغانستان، در واسکت انتحاری فرد مهاجم، یازده کیلو مواد انفجاری جاسازی شده بود.

حکمتیار گفت: پس از تکمیل تحقیقات در مورد این حمله، شورای مرکزی حزب اسلامی تصمیم نهایی را خواهد گرفت و تا تکمیل تحقیقات، موضع داعش نیز در مورد این حمله روشن خواهد شد.

او همچنین از برخی سیاست های طالبان در قبال زنان انتقاد و تصریح کرد: شلاق زدن زنان در ملاءعام مایه بدنامی اسلام و افغان‌هاست.

حکمتیار سپس با انتقاد از عملکرد طالبان در قبال حزب اسلامی افزود: حزب اسلامی از «طالبان در برابر مقاومت» حمایت کرده، اما طالبان دانشگاه مربوط به حزب اسلامی را که بیشتر از عمر تحریک طالبان سابقه دارد، بسته است.

او اضافه کرد: طالبان از هشت ماه پیش به این سو، برق مسجد، دفتر و تلویزیون که مصارف آن را در گذشته، حکومت قبلی پرداخت می‌کرد، قطع کرده و در پانزده ماه گذشته نیز پرداخت معاش نیروهای امنیتی او و کارمندان دفتر حزب اسلامی که در گذشته از سوی حکومت پرداخت می‌شد متوقف شده است.

دفتر حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار ظهر جمعه یازدهم قوس شاهد حمله دو مهاجم انتحاری بود.

همزمان با این حمله، در مسجد رهبر حزب اسلامی و شمار زیادی از نمازگزاران مشغول اقامه نماز جمعه بودند.

مهاجمان در درگیری با محافظان حکمتیار کشته شدند.

حکمتیار: مهاجمان به دفتر حزب اسلامی لباس زنانه و جلیقه انفجاری داشتند

حمله به دفتر «گلبدین حکمتیار» در کابل

کلیدواژه