دیده‌بان شفافیت افغانستان ؛ مردم افغانستان سالانه 3 میلیارد دلار رشوه پرداخت می‌کنند
(last modified 1395-09-18T12:05:01+00:00 )
قوس 18, 1395 16:35 Asia/Kabul
  • دیده‌بان شفافیت افغانستان ؛ مردم افغانستان سالانه 3 میلیارد دلار رشوه پرداخت می‌کنند

یک گزارش تازه دیده بان شفافیت افغانستان نشان می دهد که شهروندان این کشور به دلیل وجود فساد گسترده در ادارات دولتی، سالانه نزدیک به 3 میلیارد دلار رشوه می پردازند.

دیده بان شفافیت افغانستان امروز پنجشنبه (18 قوس) پنجمین گزارش تحقیقی‌اش را با حضور مقام‌های حکومتی و سازمان بین‌المللی در کابل از وضعیت فساد اداری در کشور منتشر کرد.

در گزارش دیده بان شفافیت آمده است که پس از ناامنی و بیکاری، فساد سومین و بزرگترین چالش برای مردم افغانستان است و نیز این پدیده بر امنیت و اقتصاد افغانستان به شدت تاثیر گذار واقع شده است.

«سید اکرام افضلی» رئیس دیده بان شفافیت افغانستان بر اساس این گزارش می گوید که افغانستانی‌‌ها سالانه نزدیک به 3 میلیارد دلار رشوه پرداخت می‌کنند.

پیام آفتاب نوشت: این تحقیق که ازبین  7 هزار شهروند افغانستانی صورت گرفته است، نشان می دهد که 80 درصد پاسخ دهندگان گفته اند که وضعیت فساد بدتر از 2 سال قبل شده است و فساد نقش عمده ای در تقویت و حمایت از هراس‌افکنی داشته است.

بر اساس این تحقیق دیده بان شفافیت افغانستان، نزدیک به 70 درصد شرکت کنندگان، محاکم، قضات و دادستانی‌ها را فاسد عنوان کرده‌اند.