قوس 23, 1401 18:29 Asia/Kabul
  • مهاجرت پناهجویان افغان به آمریکا؛ مرگ تدریجی یک رویا
    مهاجرت پناهجویان افغان به آمریکا؛ مرگ تدریجی یک رویا

پایان مهلت اقامت مشروط اتباع افغانستانی انتقال یافته به آمریکا و تصویب نشدن لایحه مربوط به اقامت دائم آنها، مهاجران افغان را در این کشور با بی سرنوشتی و نگرانی بسیار رو به رو کرده است.

به  گزارش رادیو دری؛ روزنامه وال‌استریت ژورنال در گزارشی نوشت که هزاران پناهجوی افغان در آمریکا که بیشترشان زمانی همکار نیروهای امریکایی در افغانستان بودند، در انتظار تصویب لایحه مرتبط با اقامت دائم‌شان‌ هستند تا خطر اخراج‌شان برطرف شود، اما کنگره آمریکا تاکنون این لایحه را تصویب نکرده است.

با سرنگونی حکومت سابق افغانستان، بیش از ۷۹ هزار شهروند این کشور به ایالات متحده آمریکا منتقل شدند و برای آنان ویزای مشروط بشردوستانه دوساله صادر شد.

زمانی‌ که مهلت این ویزا پایان یابد، این پناهجویان دیگر نمی‌توانند به‌طور قانونی در ایالات متحده زندگی کنند و در خطر اخراج قرار می‌گیرند.

این در حالی است که در صورت تصویب لایحه اقامت دائم پناهجویان افغان، دفتری در وزارت خارجه آمریکا آغاز به کار خواهد کرد که به درخواست آنها برای دریافت ویزا و اقامت رسیدگی کند.

بسیاری از شهروندان افغانستانی که به امریکا پناه برده اند، در برخی اردوگاه ها در کشورهای دیگر از جمله اردوگاه‌های اجباری در کوزوو و اوگاندا و همچنین در داخل امریکا، با شرایط بسیار سخت و تأسف آوری دست به گریبانند.

 با سقوط جمهوری سابق افغانستان و روی کار آمدن طالبان، شمار زیادی از شهروندان افغانستانی، با تحمل سخت ترین شرایط از این کشور خارج شدند و به کشورهای دیگر مهاجرت کردند.

در این میان، بیشتر اتباع افغانستانی همکار نیروهای آمریکایی، با کمک دولت آمریکا به طور موقت به این کشور یا بعضی کشورهای متحد آمریکا انتقال یافتند تا زمینه پناهندگی و اقامت آنان به مرور زمان فراهم شود.

انتقال بیش از ۲ هزار شهروند افغان از اردن به آمریکا

اگر بایدن در تخلیه همه آمریکایی‌ها و متحدان افغان ناکام بماند، باید استیضاح شود

کلیدواژه