قوس 25, 1401 16:43 Asia/Kabul
  • صادرات از طریق دهلیز هوایی به بیش از ۸۰۰ تن کالا رسید
    صادرات از طریق دهلیز هوایی به بیش از ۸۰۰ تن کالا رسید

وزارت صنعت و تجارت طالبان اعلام کرد در ۸ ماه گذشته بیش از ۸۰۰ تن کالا از طریق دهلیزهای هوایی به هند و چین صادر شده است.

به گزارش رادیو دری، عبدالسلام جواد، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت طالبان گفت: در ۸ ماه گذشته بیش از ۶۰۰ تن کالا شامل قالین، جلغوزه، هِنگ و صنایع دستی از راه دهلیز هوایی به چین صادر شده است.

جواد اضافه کرد؛ در همین مدت از طریق یک شرکت خصوصی تقریباً در حدود ۲۰۰ تن کالای دیگر را به کشور هندوستان صادر کرده است و همچنین به کشورهای دیگر نیز از طریق دبی صادرات صورت گرفته است.

جواد با بیان اینکه در هشت ماه گذشته بیش از ۱.۲ میلیارد دالر صادرات داشتیم، افزود: بیشترین درآمد حاصل از صادرات از طریق دهلیز هوایی بوده است.

سخنگوی وزارت صنعت و تجارت طالبان همچنین تاکید کرد؛ این وزارت می‌کوشد تا با ایجاد دهلیز هوایی میان افغانستان و سایر کشورها زمینه‌ صادرات بیشتر کالاهای تاجران افغانستانی را فراهم سازد.

بربنیاد آمارهای اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۰ هجری خورشیدی ۵ هزار تن جلغوزه از راه دهلیزهای هوایی به بیرون از کشور صادر شده است.

با این وجود وزارت مالیه افغانستان از افزایش واردات و صادرات از راه دهلیزهای هوایی خبر داده و گفت: در ۱۵ ماه گذشته نزدیک به ۸ میلیارد افغانی واردات و به ارزش ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون افغانی صادرات انجام شده است.

احمدولی حقمل، سخنگوی وزارت مالیه افغانستان به رسانه‌ها گفت: این وزارت از طریق دهلیز هوایی حدود یک میلیارد افغانی درآمد جمع‌آوری کرده است.

صادرات افغانستان از طریق دهلیز هوایی 70 درصد کاهش یافت

کلیدواژه