قوس 26, 1401 18:45 Asia/Kabul

خط مرزی «دیورند» سالهاست به یک زخم کهنه برای افغانستان و پاکستان به عنوان دو کشور همسایه تبدیل شده است.

به گزارش رادیو دری ،در سال هزار و هشتصد و نود وسه میلادی، مرز صد ساله میان افغانستان و هند بریتانیایی توسط فردی انگلیسی به نام «دیورند» کشیده شد و این مرز به همین نام شهرت یافت، اکنون سی سال از پایان مهلت این مرز می‌گذرد و افغانستان با پاکستان هم مرز است.

افغانستان این مرز را به عنوان مرز رسمی نمی‌شناسد و از آن به عنوان نقشه استعماری یاد می‌کند.

اکنون اختلاف‌ها در مرزی که به نام دیورند میان افغانستان و پاکستان کشیده شده است با هر جرقه‌ای تبدیل به آتش می‌شود فقط در همین چند روز اخیر مرزبانان افغانستان و پاکستان دوبار در نزدیکی گذرگاه مرزی «اسپین بولدک» با یکدیگر درگیر شدند که براثر آن حدود ده نفر از هر دو طرف کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شدند.

هر دو کشور همدیگر را به آغاز درگیری در امتداد دیورند متهم می‌کنند، پاکستان اعلام کرده است که در پی درگیری مرزی چند روز اخیر، مسئولان طالبان از پاکستان عذرخواهی کرده و گفته اند؛ این درگیری تکرار نخواهد شد، اما وزارت دفاع طالبان پس از آخرین درگیری مرزی دو روز قبل در بیانیه‌ای اعلام کرد: بهانه جویی برای جنگ به نفع هیچ کس نیست.

این تنش‌های مرزی همزمان شده است با حمله به سفیر پاکستان در کابل و بازدید فرمانده نیرو‌های مرکزی آمریکا از مرز پاکستان و افغانستان، فرمانده سنتکام چند روزی است به اسلام آباد سفر کرده است.

خط مرزی "دیورند" مانع گسترش روابط کابل - اسلام‌آباد

کلیدواژه