قوس 30, 1401 08:52 Asia/Kabul

وزارت تحصیلات عالی حکومت موقت طالبان در بیانیه رسمی از تعلیق تحصیل دختران در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی خبر داد.

به گزارش زهرا سلطانی خبرنگار رادیو دری،  «مولوی ندا محمد ندیم» وزیر تحصیلات عالی حکومت موقت طالبان در بیانیه‌ای رسمی به همه دانشگاه‌های دولتی و خصوصی دستور داد تا اطلاع ثانوی آموزش دختران دانشجو به حالت تعلیق درآورده شود.

وی افزود: این دستور باید فورا اجرایی شود و وزارت تحصیلات عالی باید از تلاش‌ها و اقدامات دانشگاه‌ها در این زمینه اطمینان حاصل کنند.

به دنبال دستور طالبان برای بسته شدن دروازه دانشگاه‌ها به روی‌ دختران، این گروه به نهادهای تحصیلی، هجوم برده‌اند.

 دانشجویان دانشگاه های کابل می گویند که  طالبان صبح وقت به دانشگاه‌ها ریخته و مانع ورود دختران به دانشگاه‌ها شده‌اند‌.

از سوی دیگر، «حافظ ضیا هاشمی» سخنگوی وزارت تحصیلات عالی حکومت موقت طالبان بر صدور و اجرای این دستور تاکید کرده است.

این ممنوعیت ورود به دانشگاه‌ها برای زنان و دختران دستکم سه ماه بعد از برگزاری آزمون قبولی هزاران دختر در دانشگاه‌های افغانستان است.

این اقدام وزارت تحصیلات عالی حکومت موقت طالبان با واکنش‌های منفی گسترده داخلی و بین‌المللی روبرو شده است.

سازمان ملل نیز در واکنش به این محدودیت اظهار داشت: این یک خلف وعده دیگر از سوی طالبان است. این یک حرکت بسیار نگران کننده دیگر است.

در همین حال؛ مارتین گریفیتس، هماهنگ‌کننده امداد اضطراری سازمان ملل متحد روز سه شنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت درباره افغانستان افزود: موانع و محدودیت‌های روزانه مانع مشارکت زنان در فعالیت های بشردوستانه در افغانستان می‌شود.

یشتر «رزا اوتونبایوا» رئیس دفتر هیات معاونت سازمان ملل در افغانستان با اشاره به چالش‌های فزاینده‌ای که زنان افغان با آن روبرو هستند، تاکید کرد بود، محرومیت زنان از کار و جامعه باز به افغانستان آسیب می‌زند.

مقام سازمان ملل متحد: وضعیت زنان افغانستان زنگ خطری برای همه‌ زنان است

کلیدواژه