جدی 01, 1401 11:45 Asia/Kabul
  • تعلیق تحصیل دختران افغان به زیان حکومت طالبان
    تعلیق تحصیل دختران افغان به زیان حکومت طالبان

پس از تصمیم اخیر حکومت طالبان مبنی بر توقف تحصیل دختران در دانشگاه‌های افغانستان، شماری از استادان دانشگاه ها، این تصمیم را سبب فاصله گرفتن مردم از حکومت و تشدید فشار جهانی بر حکومت طالبان دانستند.

به گزارش رادیو دری، سیف الرحمن ابراهیمی، استاد دانشگاه و آگاه مسایل سیاسی گفت: به تعلیق درآوردن دروس دانشگاه‌ها سبب مشکلات روانی و اقتصادی به دانشجویان و اساتید و همچنین باعث مشکلات اقتصادی بر مالکان دانشگاه‌های خصوصی می‌شود.

وی افزود که چنین تصمیمی از لحاظ سیاسی سبب اعمال فشار کشورهای جهان به خصوص آمریکا بر حکومت طالبان می‌شود که عامل پیامدهای منفی آن مردم افغانستان می‌شود.

اکرم عارفی، یک استاد دیگر دانشگاه می‌گوید که بسته ماندن دانشگاه‌ها به روی دختران سبب گسسته شدن ارتباط مردم با حکومت و نارضایتی مردم از آن می‌شود.

وی افزود که زندگانی انسان به تعلیم ارتباط مستقیم داشته و سواد سبب رشد انسان می‌شود که چنین تصمیمی در تقابل با رشد فکری انسان قرار دارد. وی اضافه کرد که اگر حکومت این کار را ادامه دهد، اعمال فشار و تحریم از سوی کشورهای جهان افزایش پیدا کرده که پیامدهای منفی آن بیشتر متوجه مردم افغانستان می‌شود.

این در حالی است که در کنار تعلیق دانشگاه‌های دولتی و خصوصی به روی دختران، بیشتر از یک‌سال است که مدارس دخترانه بالاتر از صنف ششم نیز به دلایل نامعلوم بسته مانده است.

وزارت تحصیلات عالی حکومت موقت طالبان در تازه ترین تصمیم خود اعلام کرد دانشجویان دختر تا اطلاع ثانوی اجازه ورود به دانشگاه‌های این کشور را نخواهند داشت.این تصمیم پس از نشست طالبان اعلام شد. این مصوبه ضربه‌ای تازه به حقوق دختران و زنان تحت حاکمیت طالبان محسوب می‌شود.

طالبان تحصیلات دانشگاهی برای دختران را به حالت تعلیق درآورد

واکنش‌های گسترده به ممنوعیت تحصیل زنان در دانشگاه‌های افغانستان

طالبان: تعلیق تحصیل دختران در افغانستان موقت است

کلیدواژه