جدی 01, 1401 16:51 Asia/Kabul
  • ایران: طالبان موانع تحصیل دختران را بردارند
    ایران: طالبان موانع تحصیل دختران را بردارند

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران از مقامات طالبان خواست با رفع موانع، زمینه از سرگیری تحصیلات دانش آموزان و دانشجویان دختر این کشور را در تمام مقاطع تحصیلی فراهم کنند.

به گزارش رادیو دری، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امورخارجه ایران روز پنجشنبه با ابراز تاسف از تعلیق تحصیل دختران در دانشگاه‌های افغانستان افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان همسایه افغانستان،علاقه‌مند به صلح و ثبات و توسعه در این کشور است.

وی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران امیدوار است مسوولان کشور افغانستان هر چه سریع‌تر با رفع موانع، زمینه ازسرگیری تحصیلات دانش آموزان و دانشجویان دختر این کشور را در تمام مقاطع تحصیلی فراهم کنند تا آنان بتوانند ضمن بهره ‌مندی از حق تحصیل علم و دانش، نقش مؤثرتری در توسعه و شکوفایی افغانستان داشته باشند.

وزارت تحصیلات عالی حکومت موقت طالبان روز سه شنبه گذشته به دانشگاه‌های خصوصی و دولتی این کشور دستور داد که تحصیل دختران دانشجو را به حالت تعلیق در آورند؛ دستوری که با مخالفت های گسترده داخلی و بین المللی رو به رو شده است.

تحصیلات عالی برای دختران افغانستانی از سوی حکومت طالبان در شرایطی ممنوع می شود که کمتر از سه ماه پیش هزاران دختر و زن در سراسر افغانستان در امتحانات ورودی دانشگاه‌ها شرکت کردند و بسیاری از آنها آرزو داشتند با تحصیل در رشته های مورد علاقه به کشور خود در عرصه های مختلف خدمت کنند.

طالبان پس از به قدرت رسیدن در افغانستان در اوت 2021 مدارس دخترانه بالاتر از ششم ابتدایی را نیز تعطیل کرد و زنان شاغل در ادارات را به خانه‌ها فرستاد.

این در حالی است که دولت طالبان برای کسب مشروعیت بین‌المللی تلاش می کند و جامعه بین المللی تحقق این خواسته را به رعایت حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران افغان منوط کرده است.

ترکیه: ممانعت تحصیل دختران توسط طالبان در افغانستان نگران کننده است

چهارشنبه سیاه دانشگاهها در افغانستان؛ از اشک‌های معصومانه دختران دانشجو تا استعفای استادان

کلیدواژه