جدی 01, 1401 19:09 Asia/Kabul
  • اعتراض اندونزی و قطر به محروم شدن دختران از تحصیلات دانشگاهی در افغانستان
    اعتراض اندونزی و قطر به محروم شدن دختران از تحصیلات دانشگاهی در افغانستان

وزرای خارجه قطر و مالزی در پیام های جداگانه ای از طالبان خواستند تا مطابق با آموزه‌های دینی در تعلیق تحصیل دختران در افغانستان تجدیدنظر کنند.

به  گزارش رادیو دری؛ وزارت خارجه عربستان سعودی در بیانیه‌ای تصمیم دولت موقت طالبان برای تعلیق تحصیل دانشجویان دختر در افغانستان را محکوم کرد.

عربستان در این بیانیه با ابراز تأسف و تعجب از این تصمیم، آن را باعث شگفتی همه کشورهای اسلامی دانسته و تجدید نظر دولت موقت طالبان را در این زمینه خواستار شده است.

وزارت خارجه اندونزی با انتشار پیامی ضمن ابراز ناامیدی و نگرانی از این تصمیم، تحصیل را حق اساسی همه زنان و مردان جامعه دانسته و از طالبان خواسته است تا بدون هیچ اختلال و محدودیتی دسترسی زنان به آموزش را فراهم کند.

اندونزی در این پیام، ادامه مشارکت زنان در عرصه های مختلف جامعه را برای دستیابی به یک افغانستان صلح‌آمیز، باثبات و مرفه بسیار مهم دانست.

وزارت خارجه قطر نیز با ابراز نگرانی از محدودیت تازه طالبان برای تحصیل زنان و دختران در افغانستان تأکید کرد: این اقدامات منفی تأثیر بسزایی بر حقوق بشر، توسعه و اقتصاد افغانستان خواهد داشت.

در این پیام تأکید شده است که دولت دوحه  از همه طیف‌های مردم افغانستان برای به دست آوردن تمام حقوق خود به ویژه حق تحصیل حمایت می‌کند.

پیش از این سازمان همکاری های اسلامی، ایران، ترکیه و پاکستان نیز این تصمیم طالبان را محکوم کرده اند.

تصمیم اخیر طالبان برای ممنوعیت تحصیل دختران در دانشگاهها مخالفت های گسترده ای را در داخل و خارج از این کشور در پی داشته است.

طالبان: تعلیق تحصیل دختران در افغانستان موقت است

ایران: طالبان موانع تحصیل دختران را بردارند

کلیدواژه