جدی 01, 1401 19:52 Asia/Kabul
  • ادامه واکنش‌های جهانی به ممنوعیت تحصیلات عالی برای دختران افغان
    ادامه واکنش‌های جهانی به ممنوعیت تحصیلات عالی برای دختران افغان

نماینده عالی اتحادیه اروپا، 8 کشور غربی و استرالیا و ژاپن، محدودیت تازه طالبان بر تحصیل دختران را موجب انزوای هر چه بیشتر این گروه در نگاه مردم افغانستان و جامعه جهانی خواندند.

به گزارش رادیو دری؛ دولت‌های آمریکا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا،هلند، نروژ، اسپانیا، سوئیس، انگلیس، نماینده عالی اتحادیه اروپا، ژاپن و استرالیا در بیانیه‌ای مشترک، محدودیت‌های اعمال شده بر تحصیل زنان و دختران در افغانستان را نشانه «بی‌توجهی طالبان نسبت به حقوق بشر و آزادی‌های اساسی مردم این کشور» دانسته اند.

صادرکنندگان این بیانیه تاکید کرده اند که طالبان با این اقدامات خود را بیش از پیش نزد مردم افغانستان و جامعه جهانی منزوی می‌کند و پیامدهایی بر نحوه تعامل کشورهای ما با طالبان خواهد داشت.

در این بیانیه با تأکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های زنان برای کمک به رفع نیازهای اقتصادی و بشری افغانستان تصریح شده است: یک افغانستان باثبات و صلح‌آمیز با اقتصادی پایدار تنها زمانی قابل دستیابی و پایدار است که همه افغان‌ها از جمله زنان و دختران بتوانند به طور کامل، برابر و معنادار در آینده و توسعه کشور مشارکت داشته باشند.

در این بیانیه همچنین از طالبان خواسته شده است تا تصمیم ممنوعیت تحصیلات دانشگاهی برای زنان و دختران و نیز ممنوعیت دسترسی دختران  به آموزش در مقطع متوسطه را لغو کنند.

پیش از این نیز گروه هفت، اتحادیه اروپا، دولت آمریکا و بسیاری از کشورها و سازمان های اسلامی اقدام اخیر طالبان را در ممنوعیت تحصیلات عالی برای دختران محکوم کرده اند.

واکنش‌های گسترده به ممنوعیت تحصیل زنان در دانشگاه‌های افغانستان

ایران: طالبان موانع تحصیل دختران را بردارند

اقدام طالبان در ممنوعیت تحصیلات عالی دختران، روی میز گروه هفت

کلیدواژه