جدی 04, 1401 09:31 Asia/Kabul
  • راه‌اندازی کمپین دانشجویی در افغانستان در اعتراض به تعلیق تحصیل دختران
    راه‌اندازی کمپین دانشجویی در افغانستان در اعتراض به تعلیق تحصیل دختران

کمپین دانشجویان افغانستان با عنوان "یا همه یا هیچ‌کس" در اعتراض به تعلیق تحصیل دختران در دانشگاه‌های این کشور راه‌اندازی شده است.

به گزارش رادیو دری، هدف از راه اندازی این کمپین، باز شدن دانشگاه‌ها به روی دختران اعلام شده و مطالبات دانشجویان دختر افغانستان در شبکه های اجتماعی پیگیری می شود.

"اجمیر سادات" مسوول کمپین اعتراضی به تعلیق تحصیل دختران افغانستان در دانشگاه های این کشور می‌گوید: این کمپین در دیگر ولایت‌های افغانستان نیز راه اندازی می شود.

"اجمیر سادات" گفت: تا زمانی که دختران و دانشجویان زن افغان اجازه تحصیل دوباره داده نشود ما هم تحصیل مردان را تحریم کنیم.

"عباس قمبری" دانشجو در این باره گفت: تا وقتی که به زنان و دختران این سرزمین اجازه تحصیل در دانشگاه داده نشود، ما هم در دانشگاه حاضر نخواهیم شد.

"ضمیره کمین" که به تازگی از رشته خبرنگاری یکی از دانشگاه‌های خصوصی فارغ شده است، گفت: به من اجازه دفاع از رساله اش داده نشده است.

"ضمیره کمین" به طلوع‌نیوز گفت: با تلاش شبانه روز، رساله من به پایان رسید اما از دانشگاه نامه ای دریافت کردم نمی‌توانم دفاع کنم.

شماری از دانش‌جویان دختر از مقامات طالبان خواستند که بانوان را از آموزش و تحصیل محروم نسازند و مدارس و دانشگاه‌ها را به روی دختران باز کنند.

"حمیرا شکور" دانش‌جو می‌گوید: خواست ما از مقامات طالبان بازگشایی مدارس و دانشگاه ها به روی زنان و دختران افغان است.

"جلال الدین بلخی" استاد دانشگاه در این باره گفت: این سیاست طالبان، افغانستان را به عقب بازمی گرداند که نتیجه اش جهل و نادانی است.

همزمان با راه‌اندازی این کمپین، شماری از دانش‌جویان پسر در واکنش به تصمیم اخیر وزارت تحصیلات عالی افغانستان، کلاس های خود را ترک کردند.

وزارت تحصیلات عالی دولت طالبان در تازه ترین تصمیم خود اعلام کرد، دانشجویان دختر تا اطلاع ثانوی اجازه ورود به دانشگاه‌های این کشور را نخواهند داشت. این تصمیم پس از نشست دولت طالبان اعلام شد. این مصوبه ضربه‌ای تازه به حقوق دختران و زنان تحت حاکمیت طالبان محسوب می‌شود و واکنش‌های گسترده داخلی و خارجی را درپی داشته است. بیشتر کشورها خواهان تجدیدنظر طالبان در زمینه هشتند. 

برخی چهره‌های طالبان برای کمک به حل مشکل تحصیل دختران دست به کار شدند

کلیدواژه