جدی 07, 1401 09:04 Asia/Kabul
  • درخواست سازمان ملل برای لغو محدودیت‌ها ضد زنان در افغانستان
    درخواست سازمان ملل برای لغو محدودیت‌ها ضد زنان در افغانستان

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل از طالبان خواست محدودیت‌های غیرقابل تصوری را که به زنان افغان تحمیل شده است، لغو کنند.

به گزارش رادیو دری، وولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، روز سه‌شنبه از طالبان خواست «محدودیت‌های غیرقابل تصوری» را که به زنان افغان تحمیل شده است، لغو کنند چرا که این محدودیت‌ها می‌تواند عواقب وحشتناکی برای همه مردم افغانستان داشته باشد.

تورک در بیانیه‌ای نوشت: «محدودیت‌های غیرقابل تصور اعمال شده علیه زنان و دختران افغان نه تنها رنج همه افغان‌ها را افزایش می‌دهد، بلکه ممکن است خطراتی فراتر از مرز‌های افغانستان ایجاد کند.»

این مسئول بین المللی به طالبان هشدار داد: «هیچ کشوری اگر نیمی از جمعیت آن حذف شوند، نه از نظر اجتماعی و نه از لحاظ اقتصادی زنده نخواهد ماند.»

روز دوشنبه شش سازمان‌های غیردولتی حاضر در افغانستان در اعتراض به این تصمیم طالبان، فعالیت خود را در این کشور به حالت تعلیق درآوردند، طالبان تهدید کرده است مجوز سازمان‌هایی را که به فرمانش احترام نگذارند، لغو خواهد کرد.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در بیانیه خود افزود: «محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های اعمال شده علیه زنان افغان، به طور قابل توجهی توانایی این سازمان‌های غیردولتی را برای ارائه خدمات ضروری که بسیاری از افغان‌های آسیب پذیر برای ادامه حیات به آن وابسته هستند، به خطر می‌اندازد. بیش از نیمی از جمعیت افغانستان یعنی حدود ۲۴ میلیون نفر به کمک‌های بشردوستانه وابسته هستند.»

طالبان علیرغم وعده‌های خود برای انعطاف‌پذیری در اجرای سیاست‌های خود، تفسیر بسیار سخت‌گیرانه‌ای از اسلام را به اجرا گذاشته اند. در دوره اول حکمرانی این گروه نیز که از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ ادامه داشت، شرایط مشابهی در افغانستان حاکم بود.

سازمان ملل: دادگاه بین المللی جرایم درباره رفتار طالبان با زنان تحقیق کند

کلیدواژه