جدی 12, 1401 08:45 Asia/Kabul
  • فعالیت‌ بیشتر نهادهای بشردوستانه به افغانستان متوقف شد
    فعالیت‌ بیشتر نهادهای بشردوستانه به افغانستان متوقف شد

فعالیت های اکثر نهادهای بشردوستانه سازمان ملل متحد در افغانستان بدنبال دستور حکومت طالبان مبنی بر منع کار زنان در بخش های غیر دولتی ، متوقف شده است .

حکومت طالبان روز شنبه گذشته به سازمان‌های غیردولتی داخلی و بین‌المللی در افغانستان دستور داد که از حضور کارمندان زن در محل کار تا اطلاع ثانوی جلوگیری کنند که واکنش داخلی ، منطقه ای و بین المللی را بدنبال داشته است .

طالبان با وجود وعده‌های مکرر در گذشته مبنی بر اینکه به حقوق اساسی همه افغان‌ها احترام خواهند گذاشت، به طور فزاینده‌ زنان را از حق زندگی عمومی محروم کرده‌اند.

به گزارش رادیو دری ، بخش زنان سازمان ملل متحد اعلام کرد،  در پی دستور حکومت طالبان مبنی بر منع کار زنان این کشور در موسسات، اکثر فعالیت های ۱۵۱ نهاد بشردوستانه تحت نظر این سازمان در افغانستان متوقف شده‌است.

در گزارش بخش زنان سازمان ملل آمده  است ،ممنوعیت کار زنان افغان در نهادهای غیردولتی عواقب بدی بر دسترسی زنان به کمک دارد.

 ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در افغانستان در توجیه این دستور  گفت :« این حکومت به این نتیجه رسیده که زنان به هیچ صورت نباید در مؤسسات کار کنند، چون این مؤسسات تحت کنترل طالبان  نیست، خطر برای زنان زیاد بوده و گزارش‌های خطرناکی هم به ما رسیده است.»

«آنتونیو گوترش » دبیر کل سازمان ملل در واکنش به این دستور طالبان در بیانیه‌ای اعلام کرد، از ممنوعیت حضور و ادامه فعالیت کارمندان زن سازمان‌های غیردولتی در افغانستان «عمیقاً نگران» است.این بیانیه‌ افزود، چنین دستوری بنیادی‌ترین حقوق زنان را نقض می‌کند و نقض آشکار اصول بشردوستانه است.

درخواست سازمان ملل برای لغو محدودیت‌ها ضد زنان در افغانستان

کلیدواژه