جدی 13, 1401 11:41 Asia/Kabul
  • اعلام آمادگی دانشگاه تهران برای پذیرش دانشجویان دختر افغانستانی
    اعلام آمادگی دانشگاه تهران برای پذیرش دانشجویان دختر افغانستانی

 دانشگاه تهران برای پذیرش دانشجویان دختر افغانستانی بازمانده از تحصیل اعلام آمادگی کرد.

به گزارش رادیو دری، «سید محمد مقیمی» رئیس دانشگاه تهران روز سه‌شنبه در مراسم گردهمایی دانشجویان افغانستانی دانشگاه تهران در تشریح اقدامات این دانشگاه برای دانشجویان افغانستانی در یک سال اخیر، گفت: با توجه به تصمیم اخیر  طالبان در ممانعت از حضور دانشجویان دختر در دانشگاه‌های افغانستان، هفته گذشته هیأت رئیسه دانشگاه تهران تصویب کرد تا تسهیلات ویژه‌ای را برای دختران دانشجوی افغانستانی که در حال حاضر دانشجوی دانشگاه تهران هستند یا در آینده در این دانشگاه پذیرش می‌شوند، اختصاص یابد.
مقیمی خطاب به دانشجویان افغانستانی افزود: اسلام برای تعلیم و تعلم زن و مرد ارزش ویژه‌ای قائل است ضمن اینکه برای علم‌آموزی آن هم علمی که به سوی تمدن‌سازی اسلامی رهنمون شود، حدی وجود ندارد.
رئیس دانشگاه تهران تصریح کرد: آنچه در افغانستان تحت عنوان ممانعت از تحصیل دانشجویان دختر به علت رعایت نکردن مسائل شرعی رخ داده است، نیازمند واکاوی عالمانه و گفت و گوی نقادانه است.
وزارت تحصیلات عالی  طالبان  به دانشگاه‌های خصوصی و دولتی این کشور دستور داده است که تحصیل دختران افغانستانی را به حالت تعلیق در آورند.
ممنوعیت تحصیلات عالی برای دختران افغانستانی از سوی حکومت طالبان، کمتر از سه ماه پس از آن صورت می‌گیرد که هزاران دختر و زن در سراسر افغانستان در امتحانات ورودی دانشگاه شرکت کردند و بسیاری از آنها آرزو داشتند با تحصیل در رشته های مورد علاقه به کشور خود در عرصه های مختلف همچون پزشکی خدمت کنند.
طالبان پس از به قدرت رسیدن در افغانستان در اوت 2021 مدارس دخترانه بالاتر از مقطع ششم ابتدایی را تعطیل کرد و زنان شاغل در ادارات را به خانه‌ها فرستاد. این در حالی است که دولت طالبان برای کسب مشروعیت بین‌المللی تلاش می کند و جامعه بین الملل تحقق این خواسته را به رعایت حقوق بشر  به ویژه حقوق زنان و دختران افغان منوط کرده است.

دانشگاه پیام نور ایران برای کمک به ادامه تحصیل دختران دانشجوی افغانستانی آمادگی دارد

کلیدواژه