پمپئو: اشرف غنی انتخابات افغانستان را دزدیده بود
(last modified Sat, 14 Jan 2023 07:12:57 GMT )
جدی 24, 1401 11:42 Asia/Kabul
  • پمپئو: اشرف غنی انتخابات افغانستان را دزدیده بود
    پمپئو: اشرف غنی انتخابات افغانستان را دزدیده بود

وزیر امور خارجه پیشین آمریکا گفت اشرف غنی انتخابات افغانستان را دزدیده بود اما خود را رییس جمهور منتخب می‌خواند.

به گزارش رادیو دری، مایک پمپئو وزیر امور خارجه پیشین آمریکا روز پنج شنبه 12 جنوری در انستیتیوت سیاست در دانشگاه شیکاگو گفته است که هرگز از رییس‌جمهور اشرف غنی نخواسته بود از قدرت کنار برود اما از کارهای غنی به تنگ آمده بود.

او گفته است که غنی انتخابات افغانستان را "دزدیده بود" اما خود را رییس جمهور منتخب می‌خواند.

پمپئو همچنین با بیان اینکه اشرف غنی همواره مخالف گفت‌وگوها با طالبان بود، افزوده است: «اشرف غنی برای‌ صلح آماده نبود و این بسیار مایه‌ تأسف بود.»

او گفت: «غنی برخلاف زلنسکی (رئیس جمهور اوکراین) که تصمیم گرفت بماند، رییس‌جمهور غنی به هواپیما بالا شد و به جایی رفت تا زندگی مصون داشته باشد؛ در حالی‌که شماری زیادی از مردم در افغانستان رنج می‌برند.»

وزیر خارجه آمریکا در دوره ترامپ همچنین گفت کشورش در راه رسیدن به توافق صلح با طالبان بود اما رسیدن به این توافق به حضور امریکا در افغانستان نیاز داشت.

پمپئو خروج از افغانستان را "یک پایان بد برای ارتش امریکا" خواند و گفت آن مسأله سبب شد که رقیبان به اندازه‌ای که باید از آمریکا بترسند، نمی ترسند.

اظهارات وزیر خارجه پیشین آمریکا در حالی است که اشرف غنی در مصاحبه‌های خود پس از فرار از افغانستان، اعتماد به آمریکا را سبب سقوط دولت خویش و نظام جمهوری معرفی می کند.

اشرف غنی: آمریکا عامل فساد و سقوط نظام جمهوری در افغانستان بود

کلیدواژه