جدی 30, 1401 11:57 Asia/Kabul
  • گزارش سازمان بشردوست از حاکمیت بی قانونی در افغانستان
    گزارش سازمان بشردوست از حاکمیت بی قانونی در افغانستان

سازوکار هماهنگی حقوق بشر افغانستان (AHECM) در گزارش طالبان را به تهدید و سرکوب مدافعان حقوق بشر در افغانستان متهم کرد.

به گزارش رادیو دری، در تحقیقات انجام گرفته توسط این سازمان با کمک دو تشکل بشردوست دیگر از جمله «خانه آزادی» آمده است، مدافعان حقوق بشر در افغانستان و خارج از این کشور، با بازداشت‌های خودسرانه، آدم‌ربایی، شکنجه، زندان و خشونت و تهدید علیه اعضای خانوادۀ شان روبرو هستند.

بر اساس گزارش سازوکار هماهنگی حقوق بشر افغانستان که پس از گفت و گو با 663  مدافع حقوق بشر افغان تهیه شده، پس از اوت 2021 و به قدرت رسیدن طالبان، مدافعان حقوق بشر در وضعیت بغرنجی به سر می برند و  90 درصد از فعالان حقوق بشری در افغانستان تحت سیطره دولت موقت طالبان، با خشونت و تهدید مواجهند.

این گزارش افزود، مدافعان حقوق بشر افغانستان پس از بازگشت طالبان به قدرت، مورد حمله این گروه قرار گرفته اند که مدت هاست نگرانی‌های عمیقی را در زمینه حفاظت از آزادی‌های مدنی و حقوق سیاسی در افغانستان ابراز کرده اند.

مایکل ابرامویتز، رئیس خانه آزادی در مورد این تحقیقات گفت، مردم در افغانستان در حال تجربه یک وضعیت جدید بی‌قانونی هستند، بازداشت‌های خودسرانه و کشتار صحرایی به عنوان حاکمیت آینده طالبان تعریف می‌شود.

ابرامویتز در ادامه خواستار حمایت جامعه جهانی از تلاش‌های شجاعانه فعالان حقوق بشری با هدف ایجاد فضای آزاد در افغانستان شد.

46.8 درصد از شرکت کنندگان در این تحقیقات تصریح کردند با تهدیدهای جدی از جمله ارعاب و زور مواجه هستند. 24.1 درصد این فعالان حقوق بشری نیز گفتند، زندگی و امنیت جانی شان در تهدید قرار دارد.

 

 

کلیدواژه