دلو 01, 1401 10:06 Asia/Kabul

معاون و دو دستیار دبیرکل سازمان ملل متحد در سفر چهار روزه خود به کابل و دیدار با مقامات حکومت طالبان، تلاش کردند نظر آنها را درباره زنان افغانستان تغییر دهند.

به گزارش زهرا سلطانی خبرنگار رادیو دری، دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان اعلام کرد: آمنه محمد معاون دبیرکل سازمان ملل، سیما بحوث مدیر اجرایی برای برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان و خالد الخیاری دستیار دبیرکل این نهاد در امور سیاسی و صلح، در سفر چهار روزه به افغانستان با مقامات طالبان در کابل و قندهار دیدار و نگرانی خود را از دستور اخیر منع کار زنان در سازمان‌های غیردولتی داخلی و بین‌المللی اعلام کردند.

هیات سازمان ملل به ریاست آمنه محمد در این دیدارها تاکید کردند: این ممنوعیت طالبان، سازمان‌های متعددی را که به میلیون‌ها افغان آسیب‌پذیر کمک می‌کنند، تضعیف کرده است.

آمنه محمد درباره این دیدارها گفته است: پیام من بسیار واضح بود؛ این محدودیت ها زنان و دختران افغان را در خانه های خود محبوس، حقوق آنها را نقض و جوامع را از خدماتشان محروم می کند.

پیش از این، کاترین راسل مدیرکل صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در بیانیه جداگانه ای ممنوعیت ها علیه زنان و دختران افغانستان را خطرناک و دارای آثار مخرب دانست.

وی با بیان اینکه برنامه های یونیسف در افغانستان ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار کودک را پوشش می دهد تاکید کرد: بدون کمک زنان و مادران افغان، جان بسیاری از کودکان افغانستان به خطر می افتد.

طالبان پس از تسلط بر افغانستان، محدودیت های متعددی را بر حضور زنان در اجتماع وضع کرده است.

فرستاده سازمان ملل: پیام جهان را درباره تحصیل و کار زنان به طالبان می‌رسانم

 تحصیل و کار زنان افغان؛ محور دیدار حقانی با فرستاده سازمان ملل

کلیدواژه