افغانستان، متحد راهبردی ایران
(last modified Mon, 23 Jan 2023 04:21:44 GMT )
دلو 03, 1401 08:51 Asia/Kabul
  • افغانستان، متحد راهبردی ایران
    افغانستان، متحد راهبردی ایران

سفیر جدید ایران در افغانستان در نشست با نمایندگان نهاد‌های ایرانی گفت، افغانستان می‌تواند متحد راهبردی ایران شود.

به گزارش رادیو دری، «حسن کاظمی قمی» سفیر جدید و نماینده ویژه رئیس جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان تصریح کرد، افغانستان با ظرفیت‌های فراوان به عنوان کشور همسایه‌، می‌تواند در سیاست خارجی ایران دیده و متحد راهبردی شود و این امکان وجود دارد.

کاظمی قمی افزود، از خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان بیش از یک سال و نیم گذشت و شاهد حاکمیت جدید در افغانستان هستیم و سیاست ایران در این مدت بر تعامل و همکاری با حاکمیت جدید افغانستان بود.

حسن کاظمی قمی که به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان انتخاب شده است، روز (شنبه) وارد کابل شد.

پیش از این «بهادر امینیان» عهده دار مسئولیت سفارت ایران در افغانستان بود.

از زمان به قدرت رسیدن مجدد طالبان در اوت  2021 / اسد 1400 تا کنون، کشور افغانستان با شرایط بسیار دشوار اقتصادی ناشی از تمایل نداشتن جامعه جهانی برای شناسایی رسمی این گروه و بی رغبتی به همکاری با این کشور مواجه شده است.

اوضاع معیشتی مردم افغانستان به شدت دچار بحران شده و فقدان منابع مالی مورد نیاز برای واردات کالاهای اساسی به افغانستان مانند برنج، جو، گندم و ذرت که به تبع آن کمبود و گرانی مواد غذایی در بازارهای این کشور رخ داده است، سبب شده تا امنیت غذایی در افغانستان به مخاطره افتد و نهادهای حقوق بشری درباره بحران انسانی ناشی از قحطی و گرسنگی برای میلیون ها نفر در این کشور هشدار دهند.

 

کلیدواژه