دلو 09, 1401 16:39 Asia/Kabul

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل مساله تنش‌های مرزی میان ایران و افغانستان را یکی از اولویت‌های ایران برای توجه به امنیت مرز، روان‌سازی، هوشمندسازی و اقتصادی کردن مرز دانست.

«حسن کاظمی‌قمی» سفیر ایران در کابل در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایران‌پرس در کابل، گفت: باید این واقعیت را پذیرفت که با یک مرز حدود 950 کیلومتری روبه‌رو هستیم ، این مرز فاقد اقدام‌های حفاظتی فیزیکی است و از مرز دو کشور ترددهای فراوانی به طور قانونی و غیرقانونی انجام می‌شود.

 رئیس نمایندگی ایران در افغانستان تاکید کرد، با توجه به شرایط افغانستان و وضعیت پیش آمده، بخش عمده آن ناشی از سیاست‌های تخریبی دوران اشغالگری در افغانستان است که اقتصاد را نابود کرد و زمانی که اقتصاد و معیشت نباشد، مهاجرت و آوارگی شکل می‌گیرد.

 کاظمی‌قمی اظهار کرد، آمریکایی‌ها داعش را به افغانستان آوردند تا مردم این کشور امنیت نداشته باشند و بحران اقتصادی و امنیتی در افغانستان ریشه‌ای است که به دوره اشغالگری بازمی‌گردد.

سفیر ایران در کابل در عین حال گفت، بیان این مساله مفهومش این نیست که حاکمان امروز افغانستان مسئول نیستند، حکومت طالبان مسئول برقراری امنیت مردم افغانستان و تامین امنیت مرزهای مشترک است.

کاظمی‌قمی تصریح کرد، گفته می‌شود ایران یکی از کریدورهای بزرگ ترانزیت مواد مخدر به‌سبب نزدیک بودن به اروپاست و ایران هر سال در جریان مبارزه با این پدیده شوم قربانی می‌دهد، چرا که این مواد افیونی از مرزهای مشترک جابه‌جا می‌شود.

سفیر ایران در کابل خاطرنشان کرد، کشف مواد مخدر از سوی جمهوری اسلامی ایران قابل توجه است. 

کاظمی‌قمی اظهار کرد، در دوره حکومت قبلی افغانستان، اتفاق بدی رخ داد و به مرور پاسگاه‌های مرزی را از نیروهای مرزبانی خارج کردند و رصد این موضوع نشان داد، این عقب‌نیشنی‌ها ردپایی از حضور داعش نشان می‌دهد.

 رئیس نمایندگی ایران در افغانستان گفت: بخش زیادی از پاسگاه‌های مرزی افغانستان امروز فاقد نیروهای مرزبانی است و این موضوع، مشکل و چالشی به‌وجود می‌آورد.

کاظمی‌قمی تاکید کرد، از طرف دیگر با آمدن مهاجران به‌سمت مرز مشترک آن هم در شب، مرزبانی که درحال صیانت است با حجمی از مردم روبه‌رو می‌شود که آیا قاچاقچی، داعشی و یا مردم افغان هستند و ناچار باید ایست دهد و درگیر می‌شود.

سفیر ایران در کابل با بیان اینکه برخی اقدام‌های تحریک‌آمیز انجام می‌دهند، گفت: آمریکایی‌ها سعی می‌کنند میان ایران و طالبان درگیری ایجاد کنند و با واسطه حرکت‌های شیطنت‌آمیز انجام می‌دهند.

 کاظمی‌قمی اظهار کرد، علاوه بر این، گروه‌هایی وجود دارند به‌عنوان گروه تروریستی سعی دارند به سمت ایران بیایند. 

سفیر ایران در کابل تصریح کرد، یک نکته مهم وجود دارد و باید واقعیت‌ها گفته شود، در جریان اغتشاش‌ها در ایران، برخی جریان‌های تروریستی به‌دنبال آوردن سلاح از خاک افغانستان به داخل ایران بودند و این کشفیات توسط طالبان صورت گرفت.

کاظمی‌قمی اظهار کرد، طی یک سال 25 تا 26 درگیری مرزی میان ایران و افغانستان روی داد اما برخی اقدام‌های تحریک‌آمیز اتخاذ ‌کردند که میان ایران و طالبان درگیری روی دهد.

 سفیر ایران در کابل خاطرنشان کرد، ایران و طالبان برای برقراری امنیت مرزهای مشترک مسئولیت دارند و اقدام‌های خوبی انجام می‌دهند که یکی از کارهای راهبردی امنیت‌آفرین در مرزها، کار اقتصادی است.

 کاظمی‌قمی گفت: باید مناطق آزاد مشترک ایجاد شود، روان‌سازی و هوشمند‌سازی مرزها انجام شود و در مجموع مرز مشترک ایران با افغانستان در مقایسه با مرزهای این کشور با کشورهای دیگر، وضعیت بهتری دارد. 

ناگفته‌های مسائل دوجانبه ایران و افغانستان از حق‌آبه هیرمند در گفت‌وگو با سفیر جدید ایران

 

کلیدواژه