دلو 11, 1401 18:06 Asia/Kabul

کار اعمار یک پروژه انکشافی به ارزش بیش از 400 هزار دالر در تخار آغاز شد.

به گزارش سمیع خاوری خبرنگار رادیو دری، مسؤولان در ریاست حوزه دریایی تخار می‌گویند کار ساخت دیوار استنادی در اطراف دریای تالقان به ارزش بیش از 400 هزار دالر در منطقه جوی شیخ از مربوطات شهر تالقان آغاز شده و زمینه کار برای بیش از 200 تن در روز نیز مساعد گردیده است.

به گفته مسؤولان، با اتمام این پروژه صدها جریب زمین زراعتی از تهدیدات آب دریای تالقان در امان می ماند.

صبغت الله قانع رئیس حوزه دریایی تخار می گوید این پروژه به ارزش 441 هزار دالر آمریکایی هزینه برداشته است که با حمایت مالی سازمان زراعتی و خوراکی/خوار و بار و کشاورزی ملل متحد تکمیل و به بهره برداری سپرده خواهد شد.

آقای قانع می افزاید: «این دیوار استنادی 700 متر طول و شش متر ارتفاع دارد که در نتیجه تکمیل کار آن، صدها جریب زمین زراعتی از تخریب دریایی تالقان در امان می ماند.»

مولوی کریم الله نماینده والی تخار در آغاز کار این پروژه گفت در کنار اینکه دیوار استنادی در کنار دریای تالقان ایجاد می‌شود و زمین های زراعتی و منازل مسکونی در امان می‌ماند برای صدها باشنده محل نیز زمینه کار مساعد می‌گردد که در شرایط کنونی این خود برای مردم مهم است.

در همین حال، انجنیر/مهندس تقی حمیدی مسؤول ساحوی سازمان زراعتی و خوراکی ملل متحد در تخار می گوید به هدف ایجاد زمینه اشتغال زایی برای مردم بیکار، منفعت دراز مدت و احیای دوباره صدها جریب زمین‌های تخریب شده زراعتی، کار ساخت این دیوار استنادی را آغاز کرده اند و قرار است در مدت چهار ماه آن را به پایه اکمال برسانند.

از سویی هم، برخی از باشندگان محل از آغاز کار این پروژه انکشافی استقبال نموده تاکید بر آغاز سایر پروژه‌ها در ولایت تخار دارند.

سید انور باشنده محل می گوید همه ساله در نتیجه سرازیر شدن سیلاب‌ها و بلند شدن آب از سطح دریای تالقان صدها جریب زمین زراعتی در این منطقه تخریب و مواشی مردم نیز تلف می‌گردد که اکنون با آغاز کار این پروژه در کنار اینکه برای مردم زمینه کار مساعد شده است از تخریب زمین های زراعتی پس از این نیز جلوگیری خواهد شد.

بر بنیاد گزارش ها کار ده‌ها پروژه انکشافی در ولایت تخار در نتیجه تحولات پسین و عدم تخصیص هزینه متوقف مانده است.

کلیدواژه