دلو 19, 1401 10:10 Asia/Kabul

معین وزارت انرژی و آب طالبان می گوید: کابینه حکومت "امارت اسلامی" دستور اعمار و تحکیم کناره‌های دریای آمو را برای جلوگیری از تخریبات آب خیزی‌ها در ولایات بدخشان، تخار، قندوز، بلخ و جوزجان صادر کرده است.

به گزارش خیبر ابراهیمی خبرنگار رادیو دری،مسوولان می‌گویند که هزینه ابتدایی برای این پروژه دو میلیارد افغانی در نظر گرفته شده و قرار است از بدخشان تا جوزجان، کناره‌های این رود تحکیم سازی صورت گیرد.

مجیب الرحمن عمر معین وزارت انرژی و آب طالبان، روز سه شنبه (18 دلو) طی سفر در ولسوالی شورتپه ولایت بلخ در مراسم افتتاح پروژه تحکیم و اعمار کناره های دریای آمو برای جلوگیری از تخریب آب خیزی ها گفت:  رهبری حکومت "امارت اسلامی" برای برطرفی مشکلات مردم و حل آن مصمم و مشوق می باشد؛ از همین رو کابینه حکومت "امارت اسلامی" دستور اعمار و تحکیم کناره های دریای آمو را برای جلوگیری از تخریبات آب خیزی ها در ولایات بدخشان، تخار، کندوز، بلخ و جوزجان صادر نموده است.

او ادامه داد: کار اعمار و تحکیم کناره‌های دریای آمو در پنج ولایت شمالی با حضور افراد مسلکی آغاز شده و این پروژه در پلان‌های بلند مدت و کوتاه مدت برای جلوگیری از تخریب زمین‌های زراعتی و قریه‌ها در اثر آب خیزی‌های این دریا عملی می‌گردد.

 عمر، حکومت را از مردم و  مردم را از حکومت خواند و گفت: مشکلات و نابسامانی های اقتصادی در حکومت فعلی را می پذیریم و اطمینان می دهیم که جدیت و شوق برطرفی مشکلات مردم در رهبری "امارت اسلامی" وجود دارد.

نامبرده بیان کرد ، ازبکستان و سایر کشورهای که توسط دریایی آمو با افغانستان مرز مشترک دارند مطمئن باشند و بدانند که این اقدامات فقط برای جلوگیری از تخریب زمین های زراعتی و خانه های مردم توسط آب خیزهای دریا آمو انجام می‌شود و منافع ملی هیچ کشوری با اقدامات مسئولین امارت اسلامی به مخاطره نخواهد افتاد.

از سویی هم، مولوی نورالهادی ابوادریس معاون مقام ولایت بلخ گفت: حکومت در حمایت از مردم مصمم است و ساکنان کناره‌های دریای آمو در تطبیق این پروژه همکار حکومت باشند چون روند تحکیم و اعمار کناره‌های این دریا به نفع ملت افغانستان می‌باشد.

مولوی ذبیح الله نورانی، رئیس اطلاعات و فرهنگ ولایت بلخ با حضور در این مراسم اظهار داشت که پروژه تحکیم کناره‌های دریای آمو به نظارت و مدیریت یک کمیته با صلاحیت و از وزارتخانه‌های مختلف آغاز به کار کرده است و مسئولین حکومت امارت اسلامی تا هنگام پایان موفقیت آمیز این پروژه مصمم و جدی خواهند بود.

آغاز طرح تقویت کانال یتیم تپه در مسیر دریای آمو در تخار

کلیدواژه