دلو 19, 1401 16:58 Asia/Kabul
  • قاچاق روزانه بیش از ۵ میلیون دلار از پاکستان به افغانستان
    قاچاق روزانه بیش از ۵ میلیون دلار از پاکستان به افغانستان

مجله اقتصادی بلومبرگ مدعی شد: روزانه بیش از ۵ میلیون دلار از پاکستان به افغانستان قاچاق می‌شود.

به گزارش رادیو دری،  مجله اقتصادی بلومبرگ نوشته است: روزانه بیش از ۵ میلیون دلار از پاکستان به افغانستان قاچاق می‌شود و این موضوع یکی از دلایل کاهش ۳۷ درصدی ارزش روپیه پاکستان در مقابل دلار در چند ماه گذشته است.

در این گزارش آمده است: قاچاق دلار از پاکستان تنها راه نجات حکومت طالبان است، زیرا  نیاز روزانه افغانستان ۱۰ تا ۱۵ میلیون دلار بوده و کمک ۴۰ میلیون دلاری هفتگی سازمان ملل به افغانستان، کفاف نیازهای این کشور را نمی‌دهد.

مجله اقتصادی بلومبرگ به نقل از "ظفر پراچه" دبیر کل اتحادیه صرافان پاکستان نوشت: قاچاق دلار پاکستان به افغانستان به تدریج باعث نابودی ارزش پول ملی این کشور شده و همچنین تاثیر بسزایی در کاهش بی سابقه سطح ذخایر ارزی پاکستان داشته است.

بر اساس این گزارش از آنجا که افغانستان شبکه بانکی رسمی ندارد، دلار‌های امریکایی باید به عنوان پول نقد وارد افغانستان و به پول محلی (افغانی) تبدیل شود، از این رو افزایش ۵ درصدی ارزش پول محلی افغانستان در چند ماه گذشته نیز به خوبی بیانگر قاچاق دلار به افغانستان است.

"اسحاق دار" وزیر دارایی پاکستان هم ماه گذشته قاچاق دلار به افغانستان را یکی از دلایل افزایش تصاعدی قیمت دلار در پاکستان عنوان کرده بود.

هم اکنون قیمت دلار در پاکستان وارد کانال ۲۸۰-۲۷۰ روپیه شده که این قیمت در تاریخ این کشور بی سابقه بوده است.

از طرفی نبود دلار در بازار ارز این کشور و رونق گرفتن بازار سیاه باعث شده است تا هر دلار آمریکا در روز‌های اخیر تا ۲۹۰ روپیه نیز معامله شود.

قاچاق روزانه دو میلیون دلار از پاکستان به افغانستان

قاچاق دلار در افغانستان افزایش یافته است

کلیدواژه