دلو 19, 1401 20:05 Asia/Kabul
  • شمخانی: خروج غیرمسوولانه آمریکا از افغانستان به مشکلات این کشور دامن زد
    شمخانی: خروج غیرمسوولانه آمریکا از افغانستان به مشکلات این کشور دامن زد

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، اشغال 20 ساله و خروج غیرمسوولانه آمریکا از افغانستان را موجب افزایش مشکلات این کشور دانست.

به گزارش رادیو دری؛ «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در حاشیه  پنجمین نشست گفتگوی امنیتی منطقه ای در مسکو در گفت و گو با خبرنگاران افزود:  ارتقای وحدت ملی افغانستان از طریق فراهم کردن زمینه مشارکت همه مردم این کشور در سیاست و حکومت، ایفای کامل تعهدات افغانستان و تلاش جدی برای مهار گروه‌های تروریستی از جمله اقدامات ضروری برای رسیدن به ثبات در این کشور است.

وی  ایجاد امنیت، صلح، ثبات و پیشرفت در افغانستان را اولویت اصلی ایران دانست و تصریح کرد: به رغم مشکلاتی که تحریم های ظالمانه، یک جانبه و غیر قانونی آمریکا برای مردم ایران ایجاد کرده است، دولت و مردم ایران با استمرار کمک رسانی به مردم افغانستان، پذیرای بخش زیادی از میهمانان از این کشور هستند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران افزود: تاخیر بیشتر در پیگیری سازوکارهای سیاسی برای مشارکت همه اقوام و احزاب در حاکمیت و همچنین سایر موارد ثبات‌بخش در افغانستان نه تنها مزیتی را به دنبال نخواهد داشت، بلکه بر مشکلات کنونی این کشور خواهد افزود.

 پنجمین نشست گفتگوی امنیت منطقه ای با حضور دبیران و مشاوران امنیت ملی کشورهای همسایه افغانستان شامل روسیه، ایران، هند، چین، تاجیکستان، قرقیزستان، ازبکستان، و ترکمنستان، روز چهارشنبه در مسکو آغاز به کار کرد.

شمخانی: مداخله فرامنطقه‌ای در افغانستان، موجب توسعه ناامنی در منطقه می‌شود

پاتروشف: اوضاع در افغانستان رو به بدتر شدن است

کلیدواژه