دلو 21, 1401 11:49 Asia/Kabul

سفیر و نماینده ویژه رئیس جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان گفت: دیدگاه‌های مشترک ایران و روسیه در موضوع افغانستان فرصت خوبی را برای همگرایی منطقه‌ای فراهم کرده است.

«حسن کاظمی‌قمی» سفیر و نماینده ویژه رئیس جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان در گفت وگو با  خبرگزاری ایران پرس در مسکو تصریح کرد: خوشبختانه ایران و روسیه در مساله مبارزه با تروریسم، مبارزه با اشغالگری، سیاست‌های مخرب اشغالگر و اینکه افغانستان در آینده به‌عنوان کریدور ترانزیت برای کشورهای منطقه مطرح است و بازسازی افغانستان دیدگاه مشترک دارند.
سفیر ایران در افغانستان تاکید کرد: در نشست منطقه‌ای مسکو درباره افغانستان نگاه مشترک حاکم بود تا طالبان را برای تشکیل حکومت فراگیر ترغیب کنند‌.
کاظمی‌قمی گفت: کشورهای همسایه باید به ثبات و امنیت و همچنین توسعه و بازسازی افغانستان کمک کنند.
نماینده ویژه رئیس جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان افزود: راه‌حل اصلی مشکلات افغانستان را باید در داخل این کشور پیدا کرد و همزمان این موضوع همکاری‌های منطقه‌ای را نیز می‌طلبد. 
سفیر ایران در افغانستان تاکید کرد: سیاست‌های آمریکا و متحدانش طی بیست سال اشغال افغانستان نشان داد آنان دنبال ثبات و امنیت نبودند، بلکه تداوم ناامنی و گسترش تروریسم هدف این کشورها بوده است.
پنجمین نشست گفت و گوی امنیت منطقه ای با حضور دبیران و مشاوران امنیت ملی کشورهای همسایه افغانستان شامل روسیه، ایران، هند، چین، تاجیکستان، قرقیزستان، ازبکستان، و ترکمنستان، روز چهارشنبه در مسکو برگزار شد.
از زمان به قدرت رسیدن مجدد طالبان در اوت 2021 تا کنون، کشور افغانستان با شرایط بسیار دشوار اقتصادی ناشی از تمایل نداشتن جامعه جهانی برای شناسایی رسمی این گروه و بی رغبتی به همکاری با این کشور مواجه شده است.
جمهوری اسلامی ایران راه برون رفت از وضعیت کنونی افغانستان را راه‌اندازی گفتمان سیاسی و تشکیل حکومت فراگیر در این کشور اعلام کرده است.

کلیدواژه