دلو 25, 1401 13:36 Asia/Kabul
  • افزایش قیمت پیاز بر اثر سرما در افغانستان
    افزایش قیمت پیاز بر اثر سرما در افغانستان

منابع خبری افغانستان اعلام کردند که به دلیل بارش شدید برف تولید پیاز در افغانستان کاهش یافته و قیمت این محصول کشاورزی به صورت بی سابقه افزایش یافته است.

به گزارش رادیو دری ، هم‌اکنون هر هفت کیلو پیاز به بالاتر از چهارصد افغانی به فروشی می‌رسد.

شماری از فروشند‌گان پیاز می‌گویند که امسال بارند‌گی‌ها، سرازیر شدن سیلاب‌ ها و  افزایش بهای کود شیمیایی از علت‌های افزایش بهای پیاز در بازار‌ها عنوان شده است. 

عوض علی از فروشندگان مواد تره بار در کابل در این باره گفت: «کود کم است و  آب نیست مشکلات زیاد است دیگر مردم از طرف هیچ نهادی به مردم کمک نشده است.»

از طرف دیگر، اتاق کشاورزی افغانستان نیز اعلام کرد که فرآورده‌های کشاورزی این کشور از جمله پیاز در اثر سیلاب و خشک‌سالی آسیب دیده و هم‌اکنون پیاز مورد نیاز کشور از هند وارد می‌شود.

میرویس حاجی‌زاده، معاون اتاق زراعت و مالداری، گفت: «تولید پیاز در افغانستان کاهش یافته و بسیاری از این محصول کشاورزی نیز به پاکستان صادر شده است. »

امام وزارت صنعت و تجارت می‌گوید که برای نگه‌داری پیاز کشور، این وزارت می‌کوشد تا سردخانه‌های استاندارد برای کشاورزان بسازد.

آخندزاده عبدالسلام جواد، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت، گفت: «امارت اسلامی روی سرد‌خانه‌ها به صورت جدی  در حال کار است تا سال آینده محصولات کشاورزی در کشور نگهداری شوند.»

بربنیاد آمار اتاق زراعت و مالداری، کشاورزان به علت نبود سردخانه‌ها فرآورده‌های کشاورزی به شمول پیاز را در هنگام بهره‌برداری به بهای ارزان به فروش می‌رسانند و در فصل سرما افغانستان پیاز را با بهای بلندتر از کشور‌های دیگر وارد می‌کند.

برنامه طالبان برای کنترل قیمت پیاز و بادمجان رومی در بازارها

کلیدواژه