حوت 01, 1401 09:59 Asia/Kabul

افغانستان با اعلام اینکه طرف پاکستانی به تعهدات خود عمل نکرده است، گذرگاه مرزی تورخم به عنوان پرترددترین پایانه مرزی مشترک دو کشور را بست.

به گزارش رادیو دری، مولوی محمد صدیق کمیسر نظامی تورخم به آژانس دولتی باختر گفته است که بر اساس هدایات مقامات ذیصلاح حکومت طالبان دروازه تورخم را برای هرگونه ترافیک، ترانزیت و رفت و آمد مردم مسدود کرده است.

مسؤولان عامل اساسی مسدود شدن این گذرگاه را هنوز روشن نکرده و تنها به اعلام این مسأله اکتفا کرده اند که جانب پاکستان به تعهداتش عمل نکرده است.

طالبان به نوع تعهدات اسلام‌آباد اشاره‌ای نکرده است.

کمیسر نظامی تورخم گفته است که در حال مذاکره و گفت‌وگو با جانب پاکستان است اما وی در عین حال از مردم خواسته است که تا اطلاع ثانی از سفر به تورخم خودداری کنند. 

از گذرگاه تورخم به هیچ‌کس بدون پاسپورت و ویزا اجازه رفت و آمد داده نمی شود.

جانب پاکستانی تعهد کرده بود به بیمارانی که امکان درمان آنان در داخل افغانستان موجود نباشد بدون ویزا و با پایواز/همراه اجازه ورود به پاکستان داده می‌شود اما حدود دو هفته قبل اسلام آباد این پروسه را متوقف کرد و عامل آن را "نبود محرم شرعی با زنانی که برای تداوی می‌روند" خواند.

با این حال پاکستان با گذشت یک روز، این روند را دوباره آغاز کرده بود.

تورخم از لحاط اقتصادی یکی از گذرگاه‌های مهم افغانستان شمرده می شود که مسدود شدن آن برای تاجران کشورهای افغانستان و پاکستان خسارات بزرگ مالی را وارد خواهد کرد.

کشف و ضبط صدها جلد شناسنامه و ویزای جعلی در گذرگاه تورخم‎‎

کلیدواژه