حوت 01, 1401 15:43 Asia/Kabul
  • فعال افغانستانی حقوق بشر: جهان باید با طالبان تعامل کند
    فعال افغانستانی حقوق بشر: جهان باید با طالبان تعامل کند

فعال افغانستانی حقوق بشر و نامزد دریافت جایزه صلح نوبل نوشت: جهان باید با طالبان وارد تعامل شود.

به گزارش رادیو دری؛  محبوبه سراج گفته است: ما باید مذاکرات را با طالبان آغاز کنیم و با آن‌ها به توافق برسیم، وگرنه داستان به این شکل به فرجام نخواهد رسید، اگر صحبت نکنیم و مشخص نکنیم که ما دقیقاً چه کاری می‌توانیم انجام دهیم و آن‌ها چه کاری می‌توانند انجام دهند، هزینه هنگفت این کار را مردم فقیر و زنان و کودکان افغانستان خواهند پرداخت.

وی افزود: در 18 ماهی که از بازگشت طالبان افراطی به قدرت می‌گذرد، زنان در افغانستان ناپدید شده‌اند و همه وعده‌های طالبان درباره احترام به حقوق زنان افغان، دروغ بوده است.

این فعال افغانستانی حقوق بشر ادامه داد: آنها هر روز احکام جدیدی صادر می‌کنند که به طور نظام‌مند، زنان را از زندگی عمومی حذف کنند؛ در واقع ما دیگر وجود نداریم و دیده نمی‌شویم.

این فعال مدنی افغان اضافه کرد: وعده‌هایی که طالبان در روند مذاکرات صلح با دولت دونالد ترامپ درباره احترام به حقوق زنان داده بود، همگی دروغ بوده است و آنان از زمان بازگشت به قدرت، این دروغ‌ها را بارها و بارها تکرار کرده اند.

او با انتقاد از فرار نخبگان افغان از این کشور تصریح کرد: فرار افغان‌های برجسته، تحصیل‌کرده و توانمند از افغانستان همان فرار مغزهاست که آینده کشور را در معرض غارت قرار داده است.

سراج تاکید کرد: آنها باید به افغانستان برگردند و ببینند زندگی برای کسانی که نمی توانند کشور را ترک کنند چگونه می‌گذرد.

سراج خواهرزاده امان‌الله‌خان پادشاه اسبق افغانستان و نیز مدیر اجرایی مرکز توسعه مهارت‌های زنان افغان است.

گریفیتس: برای رفع محدودیت‌های زنان در افغانستان پیشرفت‌هایی به‌دست آمده است

چراغ سبز طالبان برای فعالیت دوباره زنان در افغانستان

تاکید معاون سازمان ملل بر لغو ممنوعیت وضع شده برای زنان و دختران افغانستان

کلیدواژه