حوت 02, 1401 11:52 Asia/Kabul
  • یوناما: ادامه منع آموزش زنان توسط طالبان نقض حقوق‌ بشر است
    یوناما: ادامه منع آموزش زنان توسط طالبان نقض حقوق‌ بشر است

هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) محدودیت در آموزش زنان را مصداق نقض حقوق بشر توصیف کرد.

به گزارش رادیو دری ، یوناما امروز سه شنبه در توییتی به مناسبت آغاز سال جدید آموزشی، ادامه تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها به ‌روی دختران افغان را نقض حقوق‌ بشر و خودآزاری خوانده است.

در این توییت آمده است، "یک ماه دیگر مدارس و دانشگاه‌های سراسر افغانستان درهای خود را به‌روی دانش‌آموزان و دانشجویان باز می‌کنند؛ اما نه به ‌روی دختران."

یوناما بار دیگر از طالبان خواست  برای محافظت از زند‌گی، معیشت و آینده ، درهای مدارس و دانشگاه‌ها را به‌روی دختران و زنان افغانستان باز کنند.

طالبان برای توجیه تصمیم خود علیه تحصیل دانش آموزان و دانشجویان دختر، مدعی شده بود طبق تعالیم اسلامی چنین تصمیمی گرفته است. اما بسیاری از کشورهای اسلامی از جمله جمهوری اسلامی ایران و نهادهایی همچون الازهر مصر این ادعای طالبان را نادرست و تصمیم این گروه را ناقض آموزه های اسلام توصیف کردند. 
طالبان پس از کسب قدرت در افغانستان در اسد 1400، ادامه تحصیل بالاتر ششم ابتدایی را برای دختران ممنوع کرد. چندی پیش نیز از ورود دانشجویان دختر به دانشگاه ها جلوگیری کرد. این اقدام با اعتراضات گسترده داخلی و انتقاد شدید سازمان های مدافع حقوق بشر در جهان مواجه شد. طالبان در برابر این فشارها وعده تغییر رویه داد. اما تا این لحظه هنوز هیچ اقدامی انجام نداده است. لذا، انتقادها همچنان ادامه دارند.

مقام سازمان ملل متحد: وضعیت زنان افغانستان زنگ خطری برای همه‌ زنان است

کلیدواژه