حوت 07, 1401 18:34 Asia/Kabul
  • جنگ اوکراین بیش از افغانستان مالیات مردم آمریکا را بلعید
    جنگ اوکراین بیش از افغانستان مالیات مردم آمریکا را بلعید

دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای کمک به اوکراین در جنگ با روسیه، هزینه‌ای بیشتر از بودجه سالانه جنگ در افغانستان، اختصاص داده است.

یکسال از جنگ میان روسیه و اوکراین گذشته است و حامیان غربی کی یف به سرکردگی آمریکا با افزایش ارسال کمک های نظامی و تسلیحاتی و پرهیز از میانجی گری در تلاش برای طولانی کردن جنگ هستند.

 گزارش پایگاه اینترنتی شبکه آرتی، استاتیستا این هفته در گزارشی با استناد به اطلاعات موسسه کیل برای اقتصاد جهانی اعلام کرد کمک نظامی آمریکا به اوکراین تا اواسط ماه ژانویه، در ۱۱ ماه نخست این مناقشه، بالغ بر ۴۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بوده است. این در حالی است که متوسط هزینه نظامی سالانه آمریکا در طول ده سال نخست جنگ افغانستان، بالغ بر ۴۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده است.

واشنگتن ۱۱۳ میلیارد دلار کمک به اوکراین اختصاص داده است و چند مقام دولتی آمریکا هم قول داده اند تا هر زمان که به طول انجامد به حمایت از کی یف ادامه بدهند.

برخی قانونگذاران در واشنگتن همچون ست مولتون از ماساچوست و تیلور گرین از جرجیا بحران اوکراین را "جنگ نیابتی" خوانده اند که آمریکا و ناتو علیه روسیه راه انداخته اند.

آمریکا حتی بدون استقرار رسمی هیچ نظامی در اوکراین یا معرفی خود بعنوان طرف مستقیم درگیری، بیش از هزینه‌ای که برای تأمین هزینه جنگ ویتنام بعنوان طولانی‌ترین جنگ خود اختصاص داده بود در جنگ اوکراین صرف کرده است.

 

کلیدواژه