حوت 11, 1401 16:31 Asia/Kabul
  • حنیف اتمر: بیشتر قربانیان کشتی در ایتالیا، افغانستانی هستند
    حنیف اتمر: بیشتر قربانیان کشتی در ایتالیا، افغانستانی هستند

حنیف اتمر وزیر خارجه‌ پیشین افغانستان گفته است که براساس گزارش‌های رسیده، بیشتر جان‌باختگان و آسیب‌دیدگان کشتی غرق‌شده‌ پناهجویان در ایتالیا، مهاجران افغان هستند.

به گزارش رادیو دری، اتمر افزود: در این حادثه ۶۴ نفر از شهروندان افغانستان جان‌باخته و ۱۷۰ نفر دیگر آسیب دیده‌اند.

وزیر خارجه پیشین افغانستان اظهار کرد:  اگر «حاکمیت موجود در کشور» به تعهدات خود مبنی بر استقرار صلح پایدار، رعایت حقوق و آزادی‌های اساسی مردم و ایجاد نظام مشروع در کشور از طریق مذاکرات بین‌افغانها عمل کند، مردم مجبور به ترک وطن و دچار شدن به چنین مصیبتی نخواهند بود.

از سوی دیگر وزارت خارجه‌ طالبان اعلام کرده است که نزدیک به ۸۰ مهاجر افغانستانی در پی غرق‌شدن یک کشتی چوبی در ایتالیا جان باخته‌اند.

وزارت خارجه‌ طالبان به شهروندان توصیه کرده است که از سفر قاچاقی، غیرقانونی و نادرست به کشورهای دیگر خودداری کنند.

این وزارتخانه از نهادهای خیریه بین المللی به‌ویژه صلیب سرخ هم خواسته است که برای جست‌وجو و انتقال اجساد شهروندان غرق‌شده در آب‌های ایتالیا، به تکلیف انسانی خود عمل کنند.

یک کشتی چوبی روز یک‌شنبه در سواحل ایتالیا به علت شرایط ناآرام جوی، با یک صخره برخورد کرد و غرق شد.

خبرگزاری «ای دی ان کرونوس»  تعداد سرنشینان این کشتی را بیش از ۱۰۰ نفر اعلام کرد و افزود: یک نوزاد و چند کودک در میان کشته شدگان هستند.

گزارش شده است که سرنشینان این کشتی، شهروندان افغانستانی، ایرانی و پاکستانی بوده‌اند.

سواحل ایتالیا یکی از مناطق اصلی مورد توجه مهاجران غیرقانونی است که تلاش‌ می‌کنند از راه دریا وارد قاره اروپا شوند. مسیر «راه مدیترانه» به عنوان یکی از خطرناک‌ترین مسیرهای آبی جهان برای مهاجران غیرقانونی شناخته می‌شود.

بر اساس گزارش طرح مهاجران گمشده سازمان بین المللی مهاجرت، از سال ۲۰۱۴ میلادی (۱۳۹۲) تاکنون ۲۰ هزار و ۳۳۳ نفر در بخش مرکزی دریای مدیترانه جان خود را از دست داده و یا مفقود شده‌اند.

ادامه تراژدی غرق شدن آوارگان در دریای مدیترانه

غرق ده ها پناهجوی افغان در ایتالیا

 

کلیدواژه