حوت 12, 1401 13:53 Asia/Kabul
  • توافقنامه دوحه نباید برائتی برای جنایات آمریکا در افغانستان باشد
    توافقنامه دوحه نباید برائتی برای جنایات آمریکا در افغانستان باشد

تحلیلگران سیاسی می‌گویند که آمریکایی‌ها در طول ۲۰ سال حضور نظامی خود در افغانستان جنایات بی‌شماری انجام دادند و از این رو امضای توافقنامه دوحه نباید برائتی برای جنایات ایالات متحده در افغانستان باشد.

سه سال قبل، توافقنامه خروج نیروهای آمریکا از افغانستان بین طالبان و وزارت خارجه آمریکا در دوحه پایتخت قطر به امضا رسید.

به گزارش رادیو دری ، محمد رحیم صمدی تحلیلگر سیاسی در مصاحبه با خبرگزاری آوا گفت که آمریکایی‌ها در طول ۲۰ سال حضور نظامی شان در افغانستان جنایات بی‌شماری در این کشور انجام دادند و از این رو نباید امضای توافق‌نامه دوحه برائتی برای جنایت ایالات متحده در افغانستان باشد.

وی تاکید کرد که آمریکا در طول ۲۰ سال حضورش در افغانستان جنایات ضد بشری بسیاری انجام داده است و بنابراین برای بررسی جنایات نظامیان ایالات متحده و انگلیس در افغانستان، یک نهاد بی‌طرف بین‌المللی باید تشکیل شود.

صمدی خاطرنشان کرد: آمریکا و کشورهای عضو ناتو بابت جنایات شان که در طول ۲۰ سال گذشته در خاک افغانستان انجام داده‌اند، باید به خانواده‌های شهدا غرامت پرداخت کنند.

این تحلیلگر سیاسی اضافه کرد که آمریکا با حضور در افغانستان همه زیرساخت‌های این کشور را تخریب کرد و تنها کاری که در این مدت انجام داد، ترویج فرهنگ فساد اداری و فساد اخلاقی بود.

وی اظهار داشت: رهبران "امارت اسلامی" باید به نهادهای بین‌المللی به خاطر جنایات آمریکا شکایت ثبت کنند و پیگیر آن باشند.

در همین پیوند سید رحمت الله حسینی استاد دانشگاه نیز در مصاحبه با آوا گفت: بعد از ۲۰ سال مقاومت مردم افغانستان، آمریکا شکست را قبول کرد و برای خروج از این کشور مجبور به امضای توافقنامه با امارت اسلامی شد.

وی افزود که رهبران "امارت اسلامی" باید سیاست هوشمندانه‌ای در مقابل آمریکا داشته باشند؛ زیرا ایالات متحده به هیچ اصولی پایبند نیست و بر همین اساس دارایی‌های مردم افغانستان را با وجود امضای توافقنامه دوحه، مسدود کرده‌اند.

حسینی اضافه کرد که پایبند نبودن آمریکا به توافقنامه دوحه سبب بیکاری و فقر در افغانستان شده است و بدون در نظر داشتن مسایل حقوق بشری، به برخی کشورها فشار وارد می‌کنند که امارت اسلامی را به رسمیت نشناسند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی امارت اسلامی نیز به مناسبت سه سالگی توافقنامه دوحه در حساب توییتری خود نوشت: پیمان دوحه و نتیجه آن نشان داد که افغانستان کشور بی‌وارث نیست، بلکه رهبران معقول، جدی و با متانت ایستاده در برابر اشغالگران دارد.

مردم لوگر: آمریکا باید به تعهدات توافقنامه دوحه عمل کند

کلیدواژه