حوت 15, 1401 08:42 Asia/Kabul
  • بازی دوگانه غرب در قبال افغانستان
    بازی دوگانه غرب در قبال افغانستان

نماینده آمریکا در افغانستان از کاهش ارسال کمک ها به این کشور ابراز نگرانی کرد.

افغانستان به دلیل دو دهه اشغال توسط آمریکا و کشورهای غربی همسو با واشنگتن با مشکلات اقتصادی شدیدی دست و پنجه نرم می کند و اصلی ترین قربانیان این بحران افغان ها هستند. کشورهای غربی و در راس آن ها آمریکا، پس از به قدرت رسیدن طالبان در اوت 2021 به هر بهانه ای تحریم های شدیدتری علیه افغانستان اعمال کرده و ارسال کمک های اختصاص یافته برای افغان ها را متوقف یا کُند می کنند. جالب آن که، مقامات غربی به ویژه آمریکایی ها همزمان با این اقدام، هر از چندگاه از وضعیت مردم افغانستان ابراز نگرانی می کنند. این بار نوبت به نوبت به توماس وست نماینده ویژه آمریکا در افغانستان است.

به گزارش رادیو دری، توماس وست، گفت، از کاهش کمک های جهان به افغانستان به دلیل محدودیت های گروه طالبان و توجه کشورهای اروپایی به جنگ اوکراین، کاهش یابد.

این مقام آمریکایی در بخش دیگری از سخنان خود از توقف یا تعلیق ارسال کمک های بشردوستانه در واکنش به محدودیت های اعمال شده از سوی طالبان اشاره ای کرد.

در حالی که گزارش ها از انحراف در ارسال کمک ها به افغانستان و سرقت کمک های بشردوستانه به این کشور حکایت می کنند، وست افزود، جامعه جهانی تاکنون 2.8 میلیارد دلار به افغانستان کمک کرده است که 1.8 میلیارد دلار آن به صورت نقدی بوده است.

تاکنون بسیاری از کشورها و نهادهای بین المللی خواستار بازگرداندن پول توقیف شده بانک مرکزی افغانستان در آمریکا هستند و واشنگتن تا این لحظه به این درخواست ها بی توجه بوده است، اما نماینده ویژه آمریکا مدعی شد که این کشور از طریق سازمان ملل و سازمان‌های غیردولتی امداد رسان 1.1 میلیارد دلار کمک به افغانستان ارسال کرده است.

بر اساس گزارش سازمان ملل بیش از 28 میلیون نفر در افغانستان به کمک های بشردوستانه نیاز دارند. برخی ناظران از تبعات انحراف توجه افکار عمومی بین المللی از وضعیت انسانی در افغانستان به جنگ اوکراین ابراز نگرانی می کنند.

توماس وست: طالبان گام‌های جدی برای تعامل با جهان برنداشته است

کلیدواژه