حوت 15, 1401 12:30 Asia/Kabul
  • درخواست سازمان ملل از طالبان برای رفع موانع تحصیل دختران
    درخواست سازمان ملل از طالبان برای رفع موانع تحصیل دختران

معاون دبیرکل سازمان ملل از طالبان خواستار پایان‌دادن به ممنوعیت آموزش دختران شد.

طالبان پس از کسب قدرت ادامه تحصیل بالاتر از ششم ابتدایی را برای دختران ممنوع کرد. این گروه چندی پیش به جلوگیری از ادامه تحصیل دانشجویان دختر تصمیم گرفت. این تصمیم طالبان واکنش های داخلی و خارجی را به دنبال داشت. طالبان تاکنون بارها وعده ،ا اصلاحات و بازگشایی دانشگاه ها به روی دختران را داده است. اما این وعده محقق نشده و درخواست برای لغو ممنوعیت تحصیل دختران همچنان ادامه دارد.

به گزارش رادیو دری، آمنه محمد معاون دبیرکل سازمان ملل در پیامی که توسط صندوق جهانی سازمان ملل برای آموزش در شرایط اضطراری و بحران منتشر شده، تصریح کرد، بیش از ۵۰۰ روز است که طالبان در افغانستان حق آموزش دختران بالاتر از صنف ششم را انکار کرده ‌است.

محمد افزود، خواستار تلاش و اتحاد جامعه‌ی بین‌المللی برای رسیدگی به نیازهای آموزشی و حقوق دختران افغانستان شد و افزود، ضروری است که با این دختران همبستگی کنیم و صدای آنان را تقویت کنیم.

معاون دبیرکل سازمان ملل در بخش دیگری از پیام خود بر ادامه تأمین مالی برای تداوم  ارسال کمک‌ غذایی، بهداشتی و کمک به دسترسی افغان ها به آموزش تأکید کرد.

دختران افغان به رغم فضای امنیتی سنگین حاکم بر افغانستان برای احقاق حقوق خود تلاش می کنند. دانشجویان دختر دیروز با انتشار نامه ای سرگشاده از پسران دانشجو خواستند برای دفاع از حق همکلاسی های مونث خود، دانشگاه ها را در سال تحصیلی جدید تحریم کنند.

به دستور طالبان امروز دوشنبه آغاز سال تحصیلی جدید در افغانستان است.

ژاپن، خواستار رفع موانع تحصیل دختران در افغانستان

کلیدواژه