حوت 16, 1401 09:10 Asia/Kabul

در ادامه ی نگرانی‌ها از نقض حقوق بشر در افغانستان، دبیر کل سازمان عفو بین‌الملل خواستار ایجاد یک مکانیزم حقیقت یاب مستقل برای بررسی تخلفات مرتبط با نقض حقوق بشر در افغانستان شد.

به گزارش زهرا سلطانی خبرنگار رادیو دری، سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد، طالبان از سوی دیگر مدافعان حقوق‌ زنان، اساتید دانشگاه و فعالان را در ماه‌های اخیر هدف قرار داده و آنها را به شکل غیرقانونی بازداشت کرده است. طبق اعلام این سازمان این بازداشت‌ها خودسرانه بوده و بازداشتی‌ها به خانواده‌هایشان و به راه‌حل‌های حقوقی دسترسی ندارند.

این سازمان از شورای حقوق بشر سازمان ملل خواست یک مکانیزم مستقل تحقیقات درباره سواستفاده حقوق بشری را در افغانستان در سریع‌ترین زمان ممکن راه‌اندازی کند و همچنین از اعضای سازمان ملل خواست در راستای پایان دادن به مجازات‌ناپذیری طالبان و تضمین عدالت برای قربانیان سواستفاده‌های حقوق بشری این گروه عمل کنند.

 

اگنس کالامار، دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل اظهار کرد: وضعیت حقوق بشری در افغانستان سریعا رو به وخامت است و سواستفاده‌های حقوق بشری بی‌وقفه طالبان هر روز ادامه می‌یابند.

این گروه همچنین خاطر نشان کرد، افرادی که علناً از "قوانین سواستفاده‌گرانه" طالبان انتقاد می‌کنند، بدون هیچ توضیحی دستگیر شده‌اند، در حالی که سرکوب حقوق زنان و کشتار علنی اعضای قوم اقلیت هزاره همچنان مهار نشده است.

این گروه حقوق بشری همچنین تصریح کرد، در بسیاری از موارد، هیچ نوع اطلاع‌رسانی درباره دستگیری‌ها و محل نگهداری افراد بازداشت‌شده صورت نگرفته که این به منزله ناپدیدسازی اجباری است.

انتقاد عفو بین الملل از عملکرد طالبان در افغانستان

کلیدواژه