حوت 17, 1401 09:59 Asia/Kabul
  • سازمان بین المللی کار: اشتغال زنان در افغانستان کاهش یافته است
    سازمان بین المللی کار: اشتغال زنان در افغانستان کاهش یافته است

سازمان بین‌المللی کار اعلام کرد اشتغال زنان در افغانستان از اواسط سال 2021 تاکنون 25 درصد کاهش یافته است.

به گزارش رادیو دری، سازمان بین‌المللی کار مستقر در ژنو روز سه شنبه اعلام کرد، اشتغال زنان در افغانستان یک چهارم کاهش یافته است و این کاهش پس از تسلط طالبان بر کشور به دلیل محدودیت ‌ها برای کار و تحصیل زنان تشدید شده است.

این نهاد تصریح کرد، کاهش 25 درصدی اشتغال زنان تا سه ماهه پایانی سال 2022، نسبت به سه ماهه دوم سال 2021، رخ داده است این کاهش برای مردان 7 درصد بوده است.

«رامین بهزاد»، هماهنگ‌ کننده ارشد سازمان بین‌المللی کار برای افغانستان، در بیانیه‌ ای که همراه با ارزیابی آن برای افغانستان در سال 2022 است، گفت: «محدودیت‌ها برای دختران و زنان پیامدهای شدیدی بر تحصیل و چشم ‌انداز بازار کار آنها دارد. مقامات طالبان اکثر دختران را از تحصیل در دبیرستان منع کرده اند، زنان را از حضور در دانشگاه ها و بسیاری از زنان را از کار منع کرده اند. اقتصاد افغانستان نیز در بحرانی فرو رفته است که مشاغل را از بین برده است».

سازمان بین المللی کار همچنین تخمین زده است که تولید ناخالص داخلی بین سال های 2021 و 2022 بین 30 تا 35 درصد کاهش یافته است.

این سازمان خاطرنشان کرد که کل اشتغال در نیمه اول سال 2022 نشانه هایی از بهبود را نشان داده است، اما برای مردان جوان و همه زنان در سراسر سال کاهش یافته است.

البته برخی از زنان به فعالیت‌های خوداشتغالی مانند کشاورزی یا تعمیر لباس پرداختند و از این طریق به درآمد خانوار کمک کردند و از کاهش بیش‌تر اشتغال زنان جلوگیری کردند.

هشدار سازمان ملل درباره پیامد‌های منع اشتغال زنان افغان

کلیدواژه